Навигација

Опис предмета

2101922 - Увод у јужнословенске лингвистичке студије 2

Спецификација предмета
НазивУвод у јужнословенске лингвистичке студије 2
Акроним2101922
Студијски програмЈезик, књижевност, култура,Српска књижевност и језик са компаратистиком
Модулмодул Албански језик, књижевност, култура, модул Арапски језик, књижевност, култура, модул Библиотекарство и информатика, модул Бугарски језик, књижевност, култура, модул Енглески језик, књижевност, култура, модул Италијански језик, књижевност, култура, модул Јапански језик, књижевност, култура, модул Кинески језик, књижевност, култура, модул Мађарски језик, књижевност, култура, модул Пољски језик, књижевност, култура, модул Румунски језик, књижевност, култура, модул Руски језик, књижевност, култура, модул Скандинавски језик, књижевност, култура, модул Словачки језик, књижевност, култура, модул Турски језик, књижевност, култура, модул Украјински језик, књижевност, култура, модул Француски језик, књижевност, култура, модул Холандски језик, књижевност, култура, модул Чешки језик, књижевност, култура, модул Шпански језик, хиспанске књижевности и културе
Тип студијаосновне академске студије
Наставник (предавач)
Наставник/сарадник (вежбе)
    Наставник/сарадник (ДОН)
      Број ЕСПБ3.0Статус предметаизборни
      Условљеност другим предметимаПоложен предмет Увод у јужнословенске лингвистичке студије 1.Облик условљености
      Циљеви изучавања предметаОвладавање теоријско-методолошким основама за проучавање јужнословенских, претежно балканословенских језика (бугарски, македонски, српски) и њиховог културног (књижевног и књижевнојезичког) наслеђа. Упознавање са стандардизационим језичким процесима (сличности и разлике).
      Исходи учења (стечена знања)Студенти ће се упознати с јужнословенским културним наслеђем кроз основну књижевнојезичку периодизацију од почетака писмености до савремених времена. Упознаће основне појаве и ствараоце у области развоја књижевних језика и писмености уопште на овом делу Балкана, културолошке сличности и разлике условљене друштвеноисторијским приликама, посебно с обзиром на процесе језичке стандардизације (монодијалекатски / полидијалекатски и др. приступи).
      Садржај предмета
      Садржај теоријске наставеПочеци писмености међу Јужним Словенима и средњовековни књижевни центри (Преслав, Охрид, Хум, Рашка). Настанак и развој средњовековне диглосије и дамаскинарска литература у Бугарској и Македонији. Ресавска школа и Константин Филозоф (бугарско-српске књижевне везе). Свештенство у борби за народни језик (Г.С. Венцловић, П. Хиландарски, Ј. Крчовски, К. Пејчиновић). Д. Обрадовић и В. Караџић међу Јужним Словенима. Трагање за књижевнојезичком основицом. Ка македонским посебностима (П. Зографски, Ђ. Пуљевски, К. Мисирков). Победа народног језика у књижевности. Караџићева реформа и паралеле у суседним јужнословенским језицима. Јужнословенска национална конституисања и савремена језичка стандардизација (сличности и разлике).
      Садржај практичне наставе-
      Литература
      1. 1) Вук Караџић, Срби сви и свуда, Беч 1849, 2) Пайсие Хиландарски, Славянобългарска история, София 1966, предг. П. Динекова, 5-21, 3) Milorad Pupovac, Jezična politika na Balkanu, SOL, 3/1, Zagreb 1988, 1-20, 4) Првослав Радић, Увод у србистику 1, Филолошки факултет, Београд 2011, 81-194 (скрипта), 5) Prvoslav Radić, Makedonski tekstovi 19. i 20. veka, Naučna knjiga, Beograd 1987 (1-64).
      Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године
      ПредавањаВежбеДОНСтудијски и истраживачки радОстали часови
      2
      Методе извођења наставеПредавања, консултације, реферати и дискусије, рад у групама, самосталан рад (краће истраживање), учење уз помоћ компјутера итд.
      Оцена знања (максимални број поена 100)
      Предиспитне обавезеПоенаЗавршни испитПоена
      Активности у току предавања20Писмени испит
      Практична наставаУсмени испит70
      Пројекти10
      Колоквијуми
      Семинари