Navigation

Subject description

21D05025 - Tragicki junak u srpskoj drami 19. veka

Course specification
Course title
Acronym 21D05025
Study programme
Module
Type of study
Lecturer (for classes)
Lecturer/Associate (for practice)
    Lecturer/Associate (for OTC)
      ESPB 9.0 Status
      Condition Oblik uslovljenosti
      The goal
      The outcome
      Contents
      Contents of lectures
      Contents of exercises
      Literature
      1. Peter Sondi, Studije o drami, preveo Tomislav Bekić, Orfeus, Novi Sad, 2008; Đerđ Lukač, Istorija razvoja moderne drame, preveo Sava Babić, Nolit, Beograd, 1978; Folker Kloc, Zatvorena i otvorena forma u drami, prevela Drinka Gojković, Lapis, Beograd, 1995. (Original title)
      2. Herbert Lindenberger, Historical Drama. The Relation of Literature and Reality, The University of Chicago Press, Chicago and London, 1975; Ulrih Vajsnštajn, „Oblici istorijske drame”, Beograd, Treći program Radio Beograda, br. 52, 1982, 298-310; (Original title)
      3. Marta Frajnd, „Istorijska drama – pokušaj definisanja žanra”, u: Istorija u drami – drama u istoriji: ogledi o srpskoj istorijskoj drami, Prometej, Sterijino pozorje, Institut za književnost i umetnost, Novi Sad, Beograd, 1996, 5-72; Nikola Milošević, Negativni junak, Beletra, Beograd, 1990. (Original title)
      4. Teorija tragedije, priredio Zoran Stojanović, Nolit, Beograd, 1984; Kaufman Valter, Tragedija i filosofija, prevela Jelena Stakić, Književna zajednica Novog Sada, Novi Sad, 1989; Valter Benjamin, Porijeklo njemačke žalobne igre, prevela Javorka Finci-Pocrnja, Veselin Masleša, Sarajevo, 1989; Eric Bentley, The Life of the Drama, New York, 1965; George Steiner, Smrt tragedije, prevela Giga Gračan, Zagreb, 1979; (Original title)
      5. Zorica Nestorović, Bogovi, carevi i ljudi. Tragički junak u srpskoj drami XIX veka, Čigoja štampa, Beograd, 2007; Marta Frajnd, Ogledi o srpskoj pozorišnoj periodici (1871– 1941), Matica srpska, Institut za književnost i umetnost, Novi Sad – Beograd, 2015. (Original title)
      Number of hours per week during the semester/trimester/year
      Lectures Exercises OTC Study and Research Other classes
      4
      Methods of teaching
      Knowledge score (maximum points 100)
      Pre obligations Points Final exam Points
      Activites during lectures 10 Test paper 30
      Practical lessons 30 Oral examination
      Projects
      Colloquia
      Seminars 30