Navigation

Subject description

21M05221 - Srednjovekovlje i savremena umetnost

Course specification
Course title
Acronym 21M05221
Study programme
Module
Type of study
Lecturer (for classes)
Lecturer/Associate (for practice)
    Lecturer/Associate (for OTC)
      ESPB 6.0 Status
      Condition Oblik uslovljenosti
      The goal
      The outcome
      Contents
      Contents of lectures
      Contents of exercises
      Literature
      1. 1. L. Melve, Šta je srednji vek?, Loznica 2017. 2. R. Asunto, Teorija o lepom u srednjem veku, Beograd 1975. 3. U. Eko, Umetnost i lepo u estetici srednjeg veka, Novi Sad 1992. 4. S. S. Averincev, Poetika ranovizantijske književnosti, Beograd 1982. 5. V. V. Bičkov, Vizantijska estetika. Teorijski problemi, Beograd 1991. (Original title)
      2. 6. V. Kandinski, Plavi jahač. Izabrani radovi iz teorije umetnosti, Beograd 2015. 7. U. Eko, Postile uz Ime ruže, Beograd 1983. 8. U. Eco, ''Dreaming of the Middle Ages'', Travels in Hyperreality (New York: Harcourt Brace 1986), 73 – 87. 9. U.Eko, Šest šetnji kroz narativnu šumu, Beograd 2003. 10. Defining Neomedievalism(s), ed. K. Fugelso, Studies in Medievalism XIX, D. S. Brewer, Cambridge 2010. (Original title)
      3. 11. Defining Neomedievalism(s), II, ed. K. Fugelso, Studies in Medievalism XX, D. S. Brewer, Cambridge 2011. 12. A. Zaharijević, P. Krstić, Filozofska fantastika: mišljenja utopijskih prostora i prostor za utopijsko mišljenje, Etnoantropološki problemi // Issues in Etnology and Antropology. n. s. Vol. 12 Is. 2 (2017), 641‒663. 13. E. Vodolazkin, O srednevekovoй pisьmenosti i sovremennoй literature, Tekst i tradiciя, 1, Sankt-Peterburg 2013, 37–65. (Original title)
      4. 14. I. Špadier, «Neshodnыe podobiя»: Srednevekovьe i sovremennoe iskusstvo, Tekst i tradiciя, t. 6, Sankt-Peterburg 2018, 77‒93. 15. I. Špadijer, Srednjovekovni junak našeg doba: Mladi papa Paola Sorentina, Zbornik Matice srpske za književnost i jezik, LHVII/1, 2019, 71‒79. (Original title)
      Number of hours per week during the semester/trimester/year
      Lectures Exercises OTC Study and Research Other classes
      2 2
      Methods of teaching
      Knowledge score (maximum points 100)
      Pre obligations Points Final exam Points
      Activites during lectures 20 Test paper
      Practical lessons Oral examination 60
      Projects
      Colloquia
      Seminars 20