Навигација

Опис предмета

21М05221 - Средњовековље и савремена уметност

Спецификација предмета
НазивСредњовековље и савремена уметност
Акроним21М05221
Студијски програмБиблиотекарство и информатика,Језик, књижевност, култура,Српска књижевност
Модул
Тип студијамастер академске студије
Наставник (предавач)
Наставник/сарадник (вежбе)
    Наставник/сарадник (ДОН)
      Број ЕСПБ6.0Статус предметаобавезан
      Условљеност другим предметимабез условаОблик условљености
      Циљеви изучавања предметаУпознавање студената мастер студија са развојем уметничке мисли и израза од средњег века до данас у контексту међусобних односа средњовековља и савременог доба и сагледавање утицаја, разлика и додирних тачака ових епоха.
      Исходи учења (стечена знања)Студенти ће стећи знање о комплексности односа средњовековног и савременог уметничког израза ‒ сличностима и разликама ‒ и биће оспособљени да анализом одређених савремених уметничких дела препознају генетичке и типолошке везе, утицаје и додире средњовековља и нашег доба.
      Садржај предмета
      Садржај теоријске наставеУ оквиру предмета најпре се сагледавају главна обележја средњовековне културе и уметности, особито књижевности. Рекапитулирају се основни принципи средњовековне поетике ‒ естетичка схватања, метафизички карактер старе књижевности, култ писане речи, однос према ауторству и оригиналности, систем књижевних жанрова, стилска средства, схватање времена и простора у уметничком делу. Потом се разматрају наративи о средњем веку у нововековној и савременој култури. Главни део курса посвећен је односу средњовековља и уметности ХХ и ХХI века (авангарда, постмодернизам, ново средњовековље/неомедиевализам). Поред књижевности и сликарства, нарочита пажња је посвећена „новим“ визуелним уметностима и медијима, као што су филмско и телевизијско стваралаштво.
      Садржај практичне наставеСеминар, усмена излагања студената.
      Литература
      1. 1. Л. Мелве, Шта је средњи век?, Лозница 2017. 2. Р. Асунто, Теорија о лепом у средњем веку, Београд 1975. 3. U. Eko, Umetnost i lepo u estetici srednjeg veka, Novi Sad 1992. 4. С. С. Аверинцев, Поетика рановизантијске књижевности, Београд 1982. 5. В. В. Бичков, Византијска естетика. Теоријски проблеми, Београд 1991.
      2. 6. В. Кандински, Плави јахач. Изабрани радови из теорије уметности, Београд 2015. 7. У. Еко, Постиле уз Име руже, Beograd 1983. 8. U. Eco, ''Dreaming of the Middle Ages'', Travels in Hyperreality (New York: Harcourt Brace 1986), 73 – 87. 9. U.Eko, Šest šetnji kroz narativnu šumu, Beograd 2003. 10. Defining Neomedievalism(s), ed. K. Fugelso, Studies in Medievalism XIX, D. S. Brewer, Cambridge 2010.
      3. 11. Defining Neomedievalism(s), II, ed. K. Fugelso, Studies in Medievalism XX, D. S. Brewer, Cambridge 2011. 12. A. Zaharijević, P. Krstić, Filozofska fantastika: mišljenja utopijskih prostora i prostor za utopijsko mišljenje, Етноантрополошки проблеми // Issues in Etnology and Antropology. n. s. Vol. 12 Is. 2 (2017), 641‒663. 13. Е. Водолазкин, О средневековой письмености и современной литературе, Текст и традиция, 1, Санкт-Петербург 2013, 37–65.
      4. 14. И. Шпадиер, «Несходные подобия»: Средневековье и современное искусство, Текст и традиция, т. 6, Санкт-Петербург 2018, 77‒93. 15. И. Шпадијер, Средњовековни јунак нашег доба: Млади папа Паола Сорентина, Зборник Матице српске за књижевност и језик, LХVII/1, 2019, 71‒79.
      Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године
      ПредавањаВежбеДОНСтудијски и истраживачки радОстали часови
      22
      Методе извођења наставеПредавања, семинар, усмена излагања студената
      Оцена знања (максимални број поена 100)
      Предиспитне обавезеПоенаЗавршни испитПоена
      Активности у току предавања20Писмени испит
      Практична наставаУсмени испит60
      Пројекти
      Колоквијуми
      Семинари20