Навигација

Опис предмета

2108942 - Античка драма 2

Спецификација предмета
НазивАнтичка драма 2
Акроним2108942
Студијски програмЈезик, књижевност, култура
Модулмодул Арапски језик, књижевност, култура, модул Грчки језик, књижевност, култура, модул Општа књижевност и теорија књижевности, модул Румунски језик, књижевност, култура, модул Турски језик, књижевност, култура, модул Француски језик, књижевност, култура
Тип студијаосновне академске студије
Наставник (предавач)
Наставник/сарадник (вежбе)
    Наставник/сарадник (ДОН)
      Број ЕСПБ3.0Статус предметаизборни
      Условљеност другим предметимаОдслушан курс Античка драма 1.Облик условљености
      Циљеви изучавања предметаЦиљ предмета је да омогући основни ниво општих и посебних знања из области античке драме, у домену Еурипидове трагедиографије и старе, средње и нове атичке комедије. Стицање знања се одвија у три аспекта: књижевноисторијском, књижевнотеоријском и херменеутичко-естетском. У књижевноисторијском погледу, циљ предмета је сагледавање еволуције трагичког феномена у оквиру Еурипидовог опуса и упознавање са настанком и еволутивним токовима комедије. У књижевнотеоријском погледу, циљ предмета је сагледавање поетичких особености Еурипидовог трагедиографског поступка, упознавање са основним одликама комедије као жанра и са основама теорије смеха у уметности и књижевности. У херменеутичко-естетском погледу, циљ предмета је стицање способности да се Еурипидова трагичка визија и феномен античке комедиографије препознају у својим семантичким, метапоетским и симболичким особеностима наспрам других драмских остварења у историји светске књижевности, као и овладавање умећем тумачења појединих трагичких и комичких дела, уз увиђање њихових естетских, контемплативних, филозофских и ауторефлексивних вредности.
      Исходи учења (стечена знања)Исход предмета лежи у способности да се развијена хеленска трагедија и античка комедија анализирају на компетентан начин, да се разуме њихова самосвојна идејна и естетска вредност те да се препозна њихов интертекстуални удео у касније насталим уметничким делима, разних жанровских и дисциплинарних одређења, као и у културалним токовима и формацијама. Такође ће стећи знање и способност да основне мотиве, идејне токове и естетске квалитете Еурипидове трагедиографије и античке комедије, у свим њеним еволутивним стадијима, сагледају у различитим контекстима и да их креативно повежу са разним феноменима потоњих епоха, укључујући и савремену..
      Садржај предмета
      Линк ка страници предметаhttp://www.fil.bg.ac.rs/lang/sr/katedre/opsta-knjizevnosti-i-teorija-knjizevnosti/studijski-program/
      Садржај теоријске наставеКултуролошки контекст Еурипидовог стваралаштва – успон филозофије, софистичка мисаоност и полицентричност идејног простора; криза полиса. Опште одлике Еурипидовог стваралаштва и преокрет од онтолошког ка психолошком. Херменеутичка анализа Алкестиде, Медеје, Хиполита, Ифигеније у Аулиди и Баханткиња. Феномен комедије – настанак, еволуција и периодизација; ритуални корени и веза са јамбографијом. Стара атичка комедија – структуралне, естетичке и поетичке особености. Опште одлике Аристофановог опуса. Херменеутичка анализа драма Лизистрата, Облаци, Птице и Жабе. Нова атичка комедија – опште поетичке, естетичке и структуралне одлике; промена у поимању човека и света; замена полиса космополисом. Римска палијата – опште одлике Теренцијевог и Плаутовог стваралашта. Херменеутичка анализа драме Самомучитељ.
      Садржај практичне наставе
      Литература
      1. Жан-Пјер Вернан - Пјер Видал-Наке, Мит и трагедија у античкој Грчкој, Сремски Карловци, 1993.
      2. Аница Савић-Ребац, Дух хеленства, Београд, 2015.
      3. Додс, Е. Р. 2005. Грци и ирационално. Прев. Бранимир Глигорић. Београд.
      4. Foley, Helene. 1985. Ritual Irony: Poetry and Sacrifice in Euripides. Cornell University Press. Ithaca.
      5. Tragedy and the Tragic - Greek Theatre and Beyond, ed. by M.S. Silk, Oxford, 1998..
      Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године
      ПредавањаВежбеДОНСтудијски и истраживачки радОстали часови
      2
      Методе извођења наставеПредавања, интерактивна настава у виду разговора и дискусија са студентима.
      Оцена знања (максимални број поена 100)
      Предиспитне обавезеПоенаЗавршни испитПоена
      Активности у току предавања10Писмени испит
      Практична наставаУсмени испит70
      Пројекти
      Колоквијуми20
      Семинари