Navigacija

Opis predmeta

2108942 - Antička drama 2

Specifikacija predmeta
Naziv Antička drama 2
Akronim 2108942
Studijski program Jezik, književnost, kultura
Modul modul Arapski jezik, književnost, kultura, modul Grčki jezik, književnost, kultura, modul Opšta književnost i teorija književnosti, modul Rumunski jezik, književnost, kultura, modul Turski jezik, književnost, kultura, modul Francuski jezik, književnost, kultura
Tip studija osnovne akademske studije
Nastavnik (predavač)
Nastavnik/saradnik (vežbe)
    Nastavnik/saradnik (DON)
      Broj ESPB 3.0 Status predmeta izborni
      Uslovljenost drugim predmetima Odslušan kurs Antička drama 1. Oblik uslovljenosti
      Ciljevi izučavanja predmeta Cilj predmeta je da omogući osnovni nivo opštih i posebnih znanja iz oblasti antičke drame, u domenu Euripidove tragediografije i stare, srednje i nove atičke komedije. Sticanje znanja se odvija u tri aspekta: književnoistorijskom, književnoteorijskom i hermeneutičko-estetskom. U književnoistorijskom pogledu, cilj predmeta je sagledavanje evolucije tragičkog fenomena u okviru Euripidovog opusa i upoznavanje sa nastankom i evolutivnim tokovima komedije. U književnoteorijskom pogledu, cilj predmeta je sagledavanje poetičkih osobenosti Euripidovog tragediografskog postupka, upoznavanje sa osnovnim odlikama komedije kao žanra i sa osnovama teorije smeha u umetnosti i književnosti. U hermeneutičko-estetskom pogledu, cilj predmeta je sticanje sposobnosti da se Euripidova tragička vizija i fenomen antičke komediografije prepoznaju u svojim semantičkim, metapoetskim i simboličkim osobenostima naspram drugih dramskih ostvarenja u istoriji svetske književnosti, kao i ovladavanje umećem tumačenja pojedinih tragičkih i komičkih dela, uz uviđanje njihovih estetskih, kontemplativnih, filozofskih i autorefleksivnih vrednosti.
      Ishodi učenja (stečena znanja) Ishod predmeta leži u sposobnosti da se razvijena helenska tragedija i antička komedija analiziraju na kompetentan način, da se razume njihova samosvojna idejna i estetska vrednost te da se prepozna njihov intertekstualni udeo u kasnije nastalim umetničkim delima, raznih žanrovskih i disciplinarnih određenja, kao i u kulturalnim tokovima i formacijama. Takođe će steći znanje i sposobnost da osnovne motive, idejne tokove i estetske kvalitete Euripidove tragediografije i antičke komedije, u svim njenim evolutivnim stadijima, sagledaju u različitim kontekstima i da ih kreativno povežu sa raznim fenomenima potonjih epoha, uključujući i savremenu..
      Sadržaj predmeta
      Link ka stranici predmeta http://www.fil.bg.ac.rs/lang/sr/katedre/opsta-knjizevnosti-i-teorija-knjizevnosti/studijski-program/
      Sadržaj teorijske nastave Kulturološki kontekst Euripidovog stvaralaštva – uspon filozofije, sofistička misaonost i policentričnost idejnog prostora; kriza polisa. Opšte odlike Euripidovog stvaralaštva i preokret od ontološkog ka psihološkom. Hermeneutička analiza Alkestide, Medeje, Hipolita, Ifigenije u Aulidi i Bahantkinja. Fenomen komedije – nastanak, evolucija i periodizacija; ritualni koreni i veza sa jambografijom. Stara atička komedija – strukturalne, estetičke i poetičke osobenosti. Opšte odlike Aristofanovog opusa. Hermeneutička analiza drama Lizistrata, Oblaci, Ptice i Žabe. Nova atička komedija – opšte poetičke, estetičke i strukturalne odlike; promena u poimanju čoveka i sveta; zamena polisa kosmopolisom. Rimska palijata – opšte odlike Terencijevog i Plautovog stvaralašta. Hermeneutička analiza drame Samomučitelj.
      Sadržaj praktične nastave
      Literatura
      1. Žan-Pjer Vernan - Pjer Vidal-Nake, Mit i tragedija u antičkoj Grčkoj, Sremski Karlovci, 1993.
      2. Anica Savić-Rebac, Duh helenstva, Beograd, 2015.
      3. Dods, E. R. 2005. Grci i iracionalno. Prev. Branimir Gligorić. Beograd.
      4. Foley, Helene. 1985. Ritual Irony: Poetry and Sacrifice in Euripides. Cornell University Press. Ithaca.
      5. Tragedy and the Tragic - Greek Theatre and Beyond, ed. by M.S. Silk, Oxford, 1998..
      Broj časova aktivne nastave nedeljno tokom semestra/trimestra/godine
      Predavanja Vežbe DON Studijski i istraživački rad Ostali časovi
      2
      Metode izvođenja nastave Predavanja, interaktivna nastava u vidu razgovora i diskusija sa studentima.
      Ocena znanja (maksimalni broj poena 100)
      Predispitne obaveze Poena Završni ispit Poena
      Aktivnosti u toku predavanja 10 Pismeni ispit
      Praktična nastava Usmeni ispit 70
      Projekti
      Kolokvijumi 20
      Seminari