1409002 - Увод у лингвистику
Спецификација предмета | ||||
---|---|---|---|---|
Назив | Увод у лингвистику | |||
Акроним | 1409002 | |||
Студијски програм | Језик, књижевност, култура | |||
Модул | модул Албански језик, књижевност, култура, модул Арапски језик, књижевност, култура, модул Библиотекарство и информатика, модул Бугарски језик, књижевност, култура, модул Грчки језик, књижевност, култура, модул Енглески језик, књижевност, култура, модул Италијански језик, књижевност, култура, модул Јапански језик, књижевност, култура, модул Кинески језик, књижевност, култура, модул Мађарски језик, књижевност, култура, модул Немачки језик, књижевност, култура, модул Пољски језик, књижевност, култура, модул Румунски језик, књижевност, култура, модул Руски језик, књижевност, култура, модул Скандинавски језици, књижевности, културе, модул Словачки језик, књижевност, култура, модул Турски језик, књижевност, култура, модул Украјински језик, књижевност, култура, модул Француски језик, књижевност, култура, модул Холандски језик, књижевност, култура, модул Чешки језик, књижевност, култура, модул Шпански језик, хиспанске књижевности, културе | |||
Тип студија | основне академске студије | |||
Наставник (предавач) | ||||
Наставник/сарадник (вежбе) | ||||
Наставник/сарадник (ДОН) | ||||
Број ЕСПБ | 3.0 | Статус предмета | изборни | |
Условљеност другим предметима | Облик условљености | |||
Циљеви изучавања предмета | Стицање знања из основа теорије језика, развој навика осмишљеног приступа језичким појавама, упознавање основних појмова и метода истраживања у оквиру посебних лингвистичких дисциплина и водећих лингвистичких праваца и школа (са акцентом на славистичким лингвистичким центрима), стицање искуства у самосталном лингвистичком истраживању – од прикупљања грађе до њене исцрпне анализе и излагања резултата истраживања у оригиналном научном раду. | |||
Исходи учења (стечена знања) | Студент стиче искуство учешћа у колективном научноистраживачком пројекту, зна да самостално изради семинарски рад из области лингвистике, на примерима из словенских језика илуструје појмовни обухват основних лингвистичких термина. | |||
Садржај предмета | ||||
Линк ка страници предмета | https://moodle.fil.bg.ac.rs/ | |||
Линк ка предавањима | https://moodle.fil.bg.ac.rs/ | |||
Садржај теоријске наставе | Место лингвистике у систему наука; лингвистичке дисциплине; природа и порекло језика; језик и мишљење; језик као систем знакова; структура језичког знака; језик и говор; језичке функције; структуралистички и постструктуралистички погледи на језик; вертикална и хоризонтална стратификација језика; језик и писмо; нивои језичке структуре и њихове јединице; типологија језика; основне лингвистичке методе истраживања; настанак и развој лингвистике; упоредно-историјска лингвистика XIX века; главни лингвистички правци у XX веку; интердисциплинарне области језичких истраживања; когнитивна лингвистика; лингвистика у примени; језички нивои; фонетско-фонолошки ниво; структуралистичке школе у Европи; граматика – морфолошки и синтаксички ниво (дистрибуционализам, трансформационо-генеративна теорија Ноама Чомског, Тењерова теорија валентности). Лексичко-семантички ниво. Компонентна анализа. | |||
Садржај практичне наставе | У обавезе које студент треба да испуни да би изашао на завршни испит након одслушаног курса предавања спада учешће у колективном лингвистичком истраживању. Тематика истраживања варира. До сада су била обављена истраживања на тему: Илокутивна и референцијална вредност геста (2004/2005); Јавни натписи у српском језику (2005/2006); Вербалне асоцијације код Срба са узрасног аспекта (2006/2007), Језик српског музичког андеграунда (2007/2008), Рекламни дискурс савременог српског језика (2008/2009), Лексички маркери евиденцијалности у српском језику (2009/2010), Стереотип странца у језичкој слици света Срба (2010/2011), Дискурс оговарања у савременом српском језику (2011/2012), Вербалне стратегије учтивости у српском језику (2012/2013), Евиденцијалне екстензије граматичких категорија у савременом српском језику (2013/2014), Визуелни код говора и семиотика стрипа (2014/2015), Жаргон и творба речи у српском језику у поређењу са другим језицима (2015/2016), Дискурс и дискурси у српском језику (2016/2017), Ономастика у језичкој слици света Срба и других словенских народа (2017/2018), Разлике условљене полом у српском језику (2018/2019), Језичка слика света Срба и других словенских народа кроз призму вербалних асоцијација (2019/2020). | |||
Литература | ||||
| ||||
Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године | ||||
Предавања | Вежбе | ДОН | Студијски и истраживачки рад | Остали часови |
2 | ||||
Методе извођења наставе | Предавања, тематске дискусије, рад у истраживачким групама, координирање рада истраживачког тима, самостално прикупљање грађе за колективно научно истраживање, презентација студентских истраживачких радова. Студенти су подељени у 4 истраживачка тима. Истраживање се одвија у 3 фазе: прикупљање и обрада грађе, писање рада, одбрана рада. Координатори истраживачких тимова су задужени за прикупљање резултата обрађеног корпуса од чланова својих тимова и њихову систематизацију (израду тезауруса или банке података које ће касније користити сви истраживачи за индивидуалну анализу и писање семинарских радова). После прикупљања грађе следи фаза израде научног рада, који се пише према упутствима наставника. На последњем предавању студенти бране своје радове уз посебно припремљене презентације и предају их у штампаном и електронском облику. | |||
Оцена знања (максимални број поена 100) | ||||
Предиспитне обавезе | Поена | Завршни испит | Поена | |
Активности у току предавања | 10 | Писмени испит | 50 | |
Практична настава | 20 | Усмени испит | ||
Пројекти | ||||
Колоквијуми | ||||
Семинари | 20 |