Навигација

Опис предмета

1401127 - Методика наставе књижевности

Спецификација предмета
НазивМетодика наставе књижевности
Акроним1401127
Студијски програмСрпски језик и књижевност
МодулНаставнички профил
Тип студијаосновне академске студије
Наставник (предавач)
Наставник/сарадник (вежбе)
Наставник/сарадник (ДОН)
    Број ЕСПБ6.0Статус предметаобавезан
    Условљеност другим предметимаСтудент мора бити уписан на студијски програм Српски језик и књижевност.Облик условљености
    Циљеви изучавања предметаДа се студенти, будући наставници, оспособе да успешно изводе наставу књижевности у основним и средњим школама, тј. да знања стечена на различитим курсевима из књижевности на одговарајући начин примене у наставној пракси.
    Исходи учења (стечена знања)Очекује се да студенти, будући наставници, овладају теоријским знањем из наставе књижевности и да буду оспособљени за успешно извођење наставе.
    Садржај предмета
    Садржај теоријске наставеМетодика наставе књижевности обухвата проучавање програмских садржаја који се усвајају путем предавања и вежби, чиме се студенти оспособљавају за: успешну наставну обраду књижевних дела, преношење знања из области теорије и историје књижевности, овладавање применом методичких радњи у проучавању књижевног дела (мотивисање ученика за читање, врсте читања, давање истраживачких задатака, локализовање текста, сачињавање плана текста, тумачење непознатих речи и израза, интерпретацију дела); студенти се стручно и методички упућују у извођење проблемске, истраживачке и стваралачке наставе књижевности, а на разноврсним примерима обучавају се за креативан приступ делима која припадају различитим књижевним жанровима (тумачење лирске песме, приповетке, збирке приповедака, романа, драме; народне лирске и епске песме, народне приповетке); посебна пажња поклања се презентацији методичких модела повезивања области наставе књижевности и језика (стилска анализа, проучавање језика књижевног дела, версификација и др.). Део курса односи се на примену радија и телевизије, позоришта и филма у наставни књижевности, а такође се разматрају облици слободних активности ученика, органозовања такмичења и ученичких смотри.
    Садржај практичне наставеУ оквиру вежби, биће анализиране студентске припреме и презентације. Студенти ће бити обучавани и оспособљени за: (1) креирање и примену методичких модела, (2) припремање ученика за школску интерпретацију књижевног дела, (3) рационалну примену методичких радњи у проучавању књижевног дела, као и методичких приступа епохи и правцу, (4) реализовање различитих методичких приступа књижевноуметничким делима на часовима интерпретације и обраде, (5) тумачење непознатих речи и израза у књижевном делу, (6) анализу језика и стила књижевних остварења, (7) примену методичких модела спајања наставе језика и наставе књижевности.
    Литература
    1. Бајић 1994: Љиљана Бајић, Методички приступ збирци приповедне прозе, Београд: Завод за уџбенике и наставна средства. (9–69)
    2. Бајић 2004: Љиљана Бајић, Одабране наставне интерпретације, Београд: Друштво за српски језик и књижевност Србије.
    3. Мркаљ 2008: Зона Мркаљ, Наставно проучавање народних приповедака и предања, Београд: Друштво за српски језик и књижевност Србије.
    4. Николић 2006: Милија Николић, Методика наставе српског језика и књижевности, Београд: Завод за уџбенике и наставна средства.
    5. Павловић 2008: Миодраг Павловић, Припремање наставника и ученика за тумачење књижевних дела. Београд: Завод за уџбенике.
    Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године
    ПредавањаВежбеДОНСтудијски и истраживачки радОстали часови
    32
    Методе извођења наставеПредавања, вежбе, дискусије, усмена излагања, анализа домаћих задатака, консултације.
    Оцена знања (максимални број поена 100)
    Предиспитне обавезеПоенаЗавршни испитПоена
    Активности у току предавања10Писмени испит
    Практична наставаУсмени испит70
    Пројекти
    Колоквијуми20
    Семинари