Navigacija

Opis predmeta

1401127 - Metodika nastave književnosti

Specifikacija predmeta
Naziv Metodika nastave književnosti
Akronim 1401127
Studijski program Srpski jezik i književnost
Modul Nastavnički profil
Tip studija osnovne akademske studije
Nastavnik (predavač)
Nastavnik/saradnik (vežbe)
Nastavnik/saradnik (DON)
    Broj ESPB 6.0 Status predmeta obavezan
    Uslovljenost drugim predmetima Student mora biti upisan na studijski program Srpski jezik i književnost. Oblik uslovljenosti
    Ciljevi izučavanja predmeta Da se studenti, budući nastavnici, osposobe da uspešno izvode nastavu književnosti u osnovnim i srednjim školama, tj. da znanja stečena na različitim kursevima iz književnosti na odgovarajući način primene u nastavnoj praksi.
    Ishodi učenja (stečena znanja) Očekuje se da studenti, budući nastavnici, ovladaju teorijskim znanjem iz nastave književnosti i da budu osposobljeni za uspešno izvođenje nastave.
    Sadržaj predmeta
    Sadržaj teorijske nastave Metodika nastave književnosti obuhvata proučavanje programskih sadržaja koji se usvajaju putem predavanja i vežbi, čime se studenti osposobljavaju za: uspešnu nastavnu obradu književnih dela, prenošenje znanja iz oblasti teorije i istorije književnosti, ovladavanje primenom metodičkih radnji u proučavanju književnog dela (motivisanje učenika za čitanje, vrste čitanja, davanje istraživačkih zadataka, lokalizovanje teksta, sačinjavanje plana teksta, tumačenje nepoznatih reči i izraza, interpretaciju dela); studenti se stručno i metodički upućuju u izvođenje problemske, istraživačke i stvaralačke nastave književnosti, a na raznovrsnim primerima obučavaju se za kreativan pristup delima koja pripadaju različitim književnim žanrovima (tumačenje lirske pesme, pripovetke, zbirke pripovedaka, romana, drame; narodne lirske i epske pesme, narodne pripovetke); posebna pažnja poklanja se prezentaciji metodičkih modela povezivanja oblasti nastave književnosti i jezika (stilska analiza, proučavanje jezika književnog dela, versifikacija i dr.). Deo kursa odnosi se na primenu radija i televizije, pozorišta i filma u nastavni književnosti, a takođe se razmatraju oblici slobodnih aktivnosti učenika, organozovanja takmičenja i učeničkih smotri.
    Sadržaj praktične nastave U okviru vežbi, biće analizirane studentske pripreme i prezentacije. Studenti će biti obučavani i osposobljeni za: (1) kreiranje i primenu metodičkih modela, (2) pripremanje učenika za školsku interpretaciju književnog dela, (3) racionalnu primenu metodičkih radnji u proučavanju književnog dela, kao i metodičkih pristupa epohi i pravcu, (4) realizovanje različitih metodičkih pristupa književnoumetničkim delima na časovima interpretacije i obrade, (5) tumačenje nepoznatih reči i izraza u književnom delu, (6) analizu jezika i stila književnih ostvarenja, (7) primenu metodičkih modela spajanja nastave jezika i nastave književnosti.
    Literatura
    1. Bajić 1994: Ljiljana Bajić, Metodički pristup zbirci pripovedne proze, Beograd: Zavod za udžbenike i nastavna sredstva. (9–69)
    2. Bajić 2004: Ljiljana Bajić, Odabrane nastavne interpretacije, Beograd: Društvo za srpski jezik i književnost Srbije.
    3. Mrkalj 2008: Zona Mrkalj, Nastavno proučavanje narodnih pripovedaka i predanja, Beograd: Društvo za srpski jezik i književnost Srbije.
    4. Nikolić 2006: Milija Nikolić, Metodika nastave srpskog jezika i književnosti, Beograd: Zavod za udžbenike i nastavna sredstva.
    5. Pavlović 2008: Miodrag Pavlović, Pripremanje nastavnika i učenika za tumačenje književnih dela. Beograd: Zavod za udžbenike.
    Broj časova aktivne nastave nedeljno tokom semestra/trimestra/godine
    Predavanja Vežbe DON Studijski i istraživački rad Ostali časovi
    3 2
    Metode izvođenja nastave Predavanja, vežbe, diskusije, usmena izlaganja, analiza domaćih zadataka, konsultacije.
    Ocena znanja (maksimalni broj poena 100)
    Predispitne obaveze Poena Završni ispit Poena
    Aktivnosti u toku predavanja 10 Pismeni ispit
    Praktična nastava Usmeni ispit 70
    Projekti
    Kolokvijumi 20
    Seminari