Навигација

Опис предмета

1405503 - Историја читања

Спецификација предмета
НазивИсторија читања
Акроним1405503
Студијски програмСрпска књижевност и језик,Српска књижевност и језик са компаратистиком
Модул
Тип студијаосновне академске студије
Наставник (предавач)
Наставник/сарадник (вежбе)
    Наставник/сарадник (ДОН)
      Број ЕСПБ3.0Статус предметаизборни
      Условљеност другим предметимаОблик условљености
      Циљеви изучавања предметаАутореферирање читалачког чина; Октривање читалачке индивидуалности и културноисторијске условљености рецепције. Препознавање стилскоформацијских аспекати читања (читање у средњем веку, у бароку, у доба просвећености, у 19. веку). Рецепцијске игре – двосмислност, полисемичност, алегоричност текста. Упознавање са модерним теоријама читања.
      Исходи учења (стечена знања)Студент ће стећи увид у динамичност историје читања, научити да препознаје променљиве односе према писаном тексту који су се мењали кроз различите епохе (читање у средњем веку, у хуманизму и ренесанси, у доба просвећености...); Знаће да најпознатија дела српске књижевности тумачи у једном ширем рецепцијском контексту, да чита скривена значења (алегорија, пародија) и да се самостално, истраживачки служи металитературом.
      Садржај предмета
      Садржај теоријске наставеОднос према писмености и читању кроз историју (од читања рукописних текстова до хипертекста). Историја рецепције најпознатијих дела српске књижевности 19. и 20. века. Читање забрањеног, двосмисленог. Цензура. Програмски текстови. Полемике. Књижевни погледи писаца и есеји о делима других аутора. Теорије читања на крају 20. века.
      Садржај практичне наставе
      Литература
      1. А. Мангел, Историја читања; Нови Сад: Светови, 2005.
      2. Платон, Федар; Београд : Народна књига-Алфа, 1996
      3. С. С.Аверинцев, Реч и књига у: Поетика рановизантијске књижевности, Српска књижевна задруга, 1982.
      4. С. Новаковић, Српска књига и њени продавци и читаоци у 19. веку, Бањалука : Центар за српске студије, 2020
      5. Orality and Literacy: The Technologizing of the Word Book by Walter J. Ong, London - New York: Routledge, 2002 (1982)
      Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године
      ПредавањаВежбеДОНСтудијски и истраживачки радОстали часови
      2
      Методе извођења наставеВежбања, дискусија, писање реферата
      Оцена знања (максимални број поена 100)
      Предиспитне обавезеПоенаЗавршни испитПоена
      Активности у току предавања30Писмени испит70
      Практична наставаУсмени испит
      Пројекти
      Колоквијуми
      Семинари