Навигација

Опис предмета

1401101 - Увод у дијахронијску лингвистику

Спецификација предмета
НазивУвод у дијахронијску лингвистику
Акроним1401101
Студијски програмСрпски језик и књижевност
МодулФилолошки профил
Тип студијаосновне академске студије
Наставник (предавач)
Наставник/сарадник (вежбе)
Наставник/сарадник (ДОН)
    Број ЕСПБ6.0Статус предметаизборни
    Условљеност другим предметимаОблик условљености
    Циљеви изучавања предметаЦиљ курса је да дâ целовиту представу о развитку дијахронијске лингвистике, њеним основним поддисциплинама, основним питањима и проблемима савремене дијахронијске лингвистике те припреми студенте за самостално бављење темама из ове области.
    Исходи учења (стечена знања)Студент уме да чита, реферише и критички процењује релевантну научну литературу; стиче представу о основним етапама развитка дијахронијске лингвистике; познаје дијахронијске поддисциплине; влада основном терминологијом савремене дијахронијске лингвистике.
    Садржај предмета
    Линк ка страници предметаhttps://www.praslavia.fil.rs/
    Садржај теоријске наставеI. Преглед развитка представа о језичким променама и развитак дијахронијске лингвистике (Грчка и Рим; Индија; средњи век; просветитељи; епоха романтизма, развитак упоредно-историјског метода у делима Раска, Бопа, Грима; Хумболт и његови погледи на однос језика и мишљења; Шлајхер и натуралистичка концепција језика, младограматичари). Сосир и настанак опозиције синхронија и дијахронија. Савремене представе о односу синхроније и дијахроније. II. Фонетске и фонолошке промене Упоредно-историјска лингвистика и појам гласовног закона; узроци гласовних промена; проблем изузетака од правилности коју подразумева гласовни закон. Типологија гласовних промена. Структуралистичка класификација гласовних промена; однос фонетских промена и фонолошког система у којем се оне дешавају. Функционално објашњење гласовних промена. III. Морфолошке промене Tипови морфолошких промена. Аналогија. Граматикализација и лексикализација. IV. Лексичке промене Историјске промене облика и значења појединачних речи. Историјски развитак лексичког система. Семантичке промене. Позајмљенице и калкови. V. Језички контакти и језичке промене Основне контактне етно-језичке ситуације; појам језичких савеза (балкански језички савез); језичким контактима изазване промене на различитим нивоима језичке структуре. VI. Дијахронијске лингвистичке дисциплине: упоредно-историјска лингвистика; палеославистика; етимологија; историјска ономастика; дијалектологија и лингвистичка географија; етнолингвистика/лингвокултурологија.
    Садржај практичне наставеНа одговарајућим примерима разрађују се на предавањима стечене теоријске основе, постављају се питања и задаци кроз које се проверава и анализира оно што је научено.
    Литература
    1. M. Ivić, Pravci u lingvistici 1–2, Beograd: Biblioteka XX vek, 1990.
    2. Lj. Subotić, Istorijska lingvistika : fonološke promene i morfološke alternacije, mladogramatičari, strukturalizam, generativna gramatika, Novi Sad: Filozofski fakultet, 2002.
    3. Ј. Грковић-Мејџор, Списи из историјске лингвистике, Сремски Карловци − Нови Сад: Издавачка књижарница Зорана Стојановића, 2007.
    4. Z. Glovacki-Bernardi, Pregled povijesti bavljenja jezikom do konca 19. stoljeća, u: Uvod u lingvistiku, Zagreb: Školska knjiga, 2001.
    5. R. J. Jeffers and I. Lehiste, Principles and methods for historical linguistics, Cambridge, MA, 1979.
    Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године
    ПредавањаВежбеДОНСтудијски и истраживачки радОстали часови
    2
    Методе извођења наставе
    Оцена знања (максимални број поена 100)
    Предиспитне обавезеПоенаЗавршни испитПоена
    Активности у току предавања10Писмени испит
    Практична настава20Усмени испит70
    Пројекти
    Колоквијуми
    Семинари