Навигација

Опис предмета

1401611 - Старословенска писменост

Спецификација предмета
НазивСтарословенска писменост
Акроним1401611
Студијски програмСрпска књижевност и језик са компаратистиком
Модул
Тип студијаосновне академске студије
Наставник (предавач)
Наставник/сарадник (вежбе)
Наставник/сарадник (ДОН)
    Број ЕСПБ3.0Статус предметаизборни
    Условљеност другим предметимаОблик условљености
    Циљеви изучавања предметаПредстављање улоге језика и писма у конструкцији културног времена, колективног идентитета и политичке имагинације на примеру настанка прве словенске писмености; упознавање сa основним појмовима упоредно-историјске словенске лингвистике, појмом прасловенског језика и прасловенских гласовних промена, културноисторијским контекстом настанка словенске писмености, односом старословенског и прасловенског односно старословенског и црквенословенског језика, графијским, фонолошким и морфолошким системом старословенског језика.
    Исходи учења (стечена знања)Разумевање односа језика, писмености и друштва у раном средњем веку код Словена; овладавање основним појмовима упоредно-историјске словенске лингвистике; оспособљавање студената за самосталну графијску, фонетско-фонолошку и морфолошку анализу старословенских текстова, као и праћење историјског развитка српског језика.
    Садржај предмета
    Линк ка страници предметаhttps://www.praslavia.fil.rs/
    Садржај теоријске наставеМесто словенских језика у индоевропској групи језика; археолошке културе (преглед и основне карактеристике): културе Староевропљана; култура звонастих погребних посуда, пшеворска култура, зарубињецка култура, черњаховска култура, пењковска култура; Словени на Балкану и мисија Ћирила и Методија; старословенска писма глагољица и ћирилица; вокалски и консонантски систем старословенског језика; полугласници, палатализације и јотовање; деклинације именица и заменица; конјугације (презент, императив, аорист и имперфекат); партиципи.
    Садржај практичне наставеРазговара се о месту прасловенског језика у индоевропској језичкој породици, месту старословенског језика унутар словенске групе језика и настанку и развитку словенске писмености. Упознавање са основним терминима и појмовима упоредно-историјске словенске лингвистике. Рад на тексту: 1) читање и транскрипција текстова старословенских канонских споменика; 2) препознавање и анализа гласовних промена из старословенске епохе; 3) констатовање одраза прасловенских гласовних промена у старословенским класичним споменицима и њихова анализа; 4) морфолошка анализа. Коришћење речника старословенског језика.
    Литература
    1. С. Николић, Старословенски jeзик I–II, Београд: Требник, 2002. / С. Николић, Старословенски језик : правопис, гласови, облици, примери са речником, Београд – Бања Лука, 2008. [Било које издање.]
    2. П. Ђорђић, Старословенски језик, Нови Сад: Матица српска, 1975.
    3. П. Пипер, Увод у славистику 1, Београд: Завод за уџбенике и наставна средства, 1998.
    4. V. V. Sedov, Sloveni u dalekoj prošlosti, Novi Sad: Akademska knjiga, 2012.
    5. V. V. Sedov, Sloveni u ranom srednjem veku, Novi Sad: Akademska knjiga, 2013.
    Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године
    ПредавањаВежбеДОНСтудијски и истраживачки радОстали часови
    21
    Методе извођења наставе
    Оцена знања (максимални број поена 100)
    Предиспитне обавезеПоенаЗавршни испитПоена
    Активности у току предавања10Писмени испит
    Практична настава20Усмени испит70
    Пројекти
    Колоквијуми
    Семинари