Навигација

Опис предмета

1405124 - Српска књижевност 18. и 19. века

Спецификација предмета
НазивСрпска књижевност 18. и 19. века
Акроним1405124
Студијски програмСрпски језик и књижевност
МодулНаставнички профил
Тип студијаосновне академске студије
Наставник (предавач)
Наставник/сарадник (вежбе)
Наставник/сарадник (ДОН)
    Број ЕСПБ12.0Статус предметаизборни
    Условљеност другим предметимаСтудент мора бити уписан на студијски програм Српски језик и књижевност.Облик условљености
    Циљеви изучавања предметаСтицање основног књижевноисторијског и књижевнотеоријског знања о књижевним делима из 18. и 19. века; овладавање сложеним поетикама (од барока до реализма); овладавање поетикама најрепрезентативнијих писца различитих стилских формација. Препознавање доситејевске и вуковске књижевне парадигме. Књижевноисторијска и компаратистичка контекстуализација писаца 18. и 19. века. Уочавање најбитинијих (морфолошких, наратолошких, стилских и других) чинилаца текстова различитих жанрова – лирика, проза (приповетка, роман), драма. Увид у историју рецепције најзначајнијих писаца епоха.
    Исходи учења (стечена знања)(1) Способност уочавања константи и доминанти развоја српске књижевности од барока до реализма; (2) разумевање књижевноисторијских и књижевнотеоријских феномена унутар овог стилски и жанровски хетерогеног раздобља, како унутар дијахронијског тако и унутар синхронијског контекста; (3) способност разумевања и тумачења књижевних дела обухваћених наставним програмом предмета и (4) способност интерпретације дела свих писаца, појава и стилова који су заступљени у наставним плановима и програмима основних и средњих школа.
    Садржај предмета
    Садржај теоријске наставеКултурноисторијски и геополитички оквири српске књижевности 18. и 19. века (од барока до реализма). Мерила периодизације. Барокне појаве. Просветитељство: Доситејево доба. Сентиментализам, класицизам – жанрови и стилови. Књижевни опус Ј. С. Поповића. Романтизам – генеза и одлике. Фолклорна традиција и писана књижевност (Вук С. Караџић; С. М. Сарајлија). Књижевни опус П. II Петровића Његоша. Нови правци у лирици: Б. Радичевић; Ј. Ј. Змај; Ђ. Јакшић; Л. Костић. Романтичарска драма. Реализам: термин, поетика, метод, књижевноисторијски аспекти, од протореализма Ј. Игњатовића до дезинтеграције реализма. Европски контекст.
    Садржај практичне наставеВежбе – разумевање и тумачење опуса одређених аутора, њихових појединачних остварења са становишта примене савремених метода науке о књижевности у анализама књижевноуметничког текста.
    Литература
    1. http://www.fil.bg.ac.rs/wp-content/uploads/studProg/srpskaKnjizevnost/%D0%9F%D1%80%D0%BE%D0%B3%D1%80%D0%B0%D0%BC%2001%20%D0%B0%D0%BA%D1%82%D1%83%D0%B5%D0%BB%D0%B0%D0%BD%20(%D0%BE%D0%B4%202015-16)%20%D0%B2.2%202019.20.pdf
    2. http://www.fil.bg.ac.rs/wp-content/uploads/studProg/srpskaKnjizevnost/PROGRAM%20ZA%20SRPSKU%20KNJI%C5%BDEVNOST%2018.%20I%2019.%20VEKA%20(GRUPA%2001).docx
    Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године
    ПредавањаВежбеДОНСтудијски и истраживачки радОстали часови
    31
    Методе извођења наставе
    Оцена знања (максимални број поена 100)
    Предиспитне обавезеПоенаЗавршни испитПоена
    Активности у току предавања30Писмени испит
    Практична наставаУсмени испит70
    Пројекти
    Колоквијуми
    Семинари