Навигација

Опис предмета

1409997 - Руска књижевност и идеологија

Спецификација предмета
НазивРуска књижевност и идеологија
Акроним1409997
Студијски програмЈезик, књижевност, култура
Модулмодул Албански језик, књижевност, култура, модул Арапски језик, књижевност, култура, модул Библиотекарство и информатика, модул Бугарски језик, књижевност, култура, модул Грчки језик, књижевност, култура, модул Мађарски језик, књижевност, култура, модул Немачки језик, књижевност, култура, модул Општа лингвистика са страним језиком, модул Пољски језик, књижевност, култура, модул Руски језик, књижевност, култура, модул Скандинавски језици, књижевности, културе, модул Словачки језик, књижевност, култура, модул Украјински језик, књижевност, култура, модул Холандски језик, књижевност, култура, модул Чешки језик, књижевност, култура, модул Шпански језик, хиспанске књижевности, културе
Тип студијаосновне академске студије
Наставник (предавач)
Наставник/сарадник (вежбе)
Наставник/сарадник (ДОН)
    Број ЕСПБ3.0Статус предметаизборни
    Условљеност другим предметимазнање руског језикаОблик условљености
    Циљеви изучавања предметаДобијање систематизованог знања о развоју руске поезије и прозе совјетског периода и односа званичне идеологије према песницима и писцима (проза 20-их и 30-их, соцреализам, године "одмрзавања", проза 60-их, постмодернизам).
    Исходи учења (стечена знања)Студенат ће бити оспособљен за тумачење сложених песничких и прозних текстова различитих поетика са аспекта историсјког, идеолошког и културног окружења, те за самостални рад на сваком будућем, новом књижевном тексту.
    Садржај предмета
    Садржај теоријске наставе"Случај Курбског, Радишчева и Чадајева. Пушкин, декабристички песници и власт. Достојевски, Соловјов и идеологија. Стварање совјетске књижевности (пројекат „Серапионова браћа“, издавачка кућа „Светска књижевност“, Дом уметности). Гумиљов - прва песничка жртва. 1925. година: О политици партије у области лепе књижевности. ЛЕФ. Поезија 30-их: „Реквијем“ Ахматове и стихови Мандељштама „Ми под собом не осећамо земљу“ и „Ода Стаљину“. Борба против формализма. Формирање Савеза писаца. Случај Платонова. Први конгрес совјетских писаца 1934. Соцреализам, Горки и Стаљин. Погубљени писци (Пиљњак, Бабељ, Мандељштам). Логорска књижевност писаца-логораша. Резлолуција ЦК КПСС из 1946. о часописима „Звезда“ и „Лењинград“ (случај Ахматове и Зошченка). Поезија бараке: Игор Хољин, лионозовска школа. Хајка на Пастернака поводом Нобелове награде 1958. Крактеристика „паразит“. Процес над Бродским, Сињавским и Данијелом. Алманах „Метропол“ и његови аутори. Прогон писаца (Бродски, СОлжењицин, Војнович). Појам „стиљага“. Концептуална уметност (Пригов, Рубинштејн, Њекрасов). Постмодернисти и власт (Сорокин, Акуњин). "
    Садржај практичне наставеанализа различитих резолуција, документарних текстова и књижевних текстова
    Литература
    1. Џ.Билингтон, Икона и секира, Београд 1988.
    2. М. Јовановић, Поглед на руску совјетску књижевност, Београд 1980.
    3. М.Јовановић, Руски песници ХХ века, Београд 1990.
    4. Д. Быков, Советская литература. Краткий курс, Москва 2013.
    5. В.Казак, Энциклопедический словарь русской литературы с 1917 года, Лондон 1988.
    Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године
    ПредавањаВежбеДОНСтудијски и истраживачки радОстали часови
    2
    Методе извођења наставе
    Оцена знања (максимални број поена 100)
    Предиспитне обавезеПоенаЗавршни испитПоена
    Активности у току предавања10Писмени испит
    Практична настава20Усмени испит50
    Пројекти
    Колоквијуми
    Семинари20