Навигација

Опис предмета

2101011 - Увод у србистику

Спецификација предмета
НазивУвод у србистику
Акроним2101011
Студијски програмСрпски језик и књижевност
МодулСрпски језик и књижевност - филологија и лингвистика, Српски језик и књижевност - филологија и настава
Тип студијаосновне академске студије
Наставник (предавач)
Наставник/сарадник (вежбе)
    Наставник/сарадник (ДОН)
      Број ЕСПБ3.0Статус предметаизборни
      Условљеност другим предметимаСтудент мора бити уписан на студијски програм Српски језик и књижевност.Облик условљености
      Циљеви изучавања предметаУпознавање с постанком и развојем србистике као лингвистичке науке, као и с основним циљевима и методама дисциплина које јој припадају. Сумирање пређашњих србистичких знања (основна, средња школа) и њихова проширења кроз основна србистичка питања.
      Исходи учења (стечена знања)Студент ће знати да препозна циљеве и методе србистике као шире области коју студира и умеће да се лакше сналази у лингвистичким дисциплинама које ће изучавати у наредном периоду. Умеће да издвоји главна питања језичког и књижевнојезичког развоја и препозна допринос већег броја истраживача развоју србистичке науке од њених почетака до краја 19. и првих деценија 20. века. Овладаће вештином коришћења основне лингвистичке литературе као и прављења избора за жељена допунска сазнања.
      Садржај предмета
      Садржај теоријске наставе1. Терминолошко одређење филологије и лингвистике (славистике, србистике). Преглед развоја србистике до краја 19. века (Ј. Добровски, Ј. Копитар, П. Шафарик и др.). Срби на Балкану и две групе Јужних Словена (И. Поповић, Р. Бошковић, П. Ивић). Језичка периодизација и етничке миграције. Српски језик и балкански језички савез (К. Сандфелд, П. Скок, М. Павловић); 2. Српски средњовековни књижевни центри и језичка диглосија (Љ. Стојановић, А. Младеновић). Српска писменост и књижевност од Г.С. Венцловића до В. Караџића. Караџићев допринос србистици. Д. Обрадовић и В. Караџић о границама српског језика. Социолингвистички аспект избора дијалекатске основице савременог српског књижевног језика (С. Новаковић). Колебање караџићевске парадигме о српском језику и јачање јагићевске "србокроатистичке" (узроци и последице) и савремене последице тих промена.
      Садржај практичне наставе-
      Литература
      1. 1) Александар Белић, Историја српског језика, Завод за уџбенике и наставна средства, Београд 2006 (24-33), 2) Павле Ивић, Српски народ и његов језик, СКЗ, Београд 1971 (7-33), 3) Петар Милосављевић, Срби и њихов језик, Требник, Београд 2002 (избор), 4) Драгољуб Петровић, Српски језички заперци, Мирослав, Београд 2018 (19-60), 5) Првослав Радић, Увод у србистику 1, Филолошки факултет, Београд 2011, 1-194 (скрипта - основна литература).
      Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године
      ПредавањаВежбеДОНСтудијски и истраживачки радОстали часови
      2
      Методе извођења наставеПредавања, самосталан рад, консултације.
      Оцена знања (максимални број поена 100)
      Предиспитне обавезеПоенаЗавршни испитПоена
      Активности у току предавања20Писмени испит70
      Практична наставаУсмени испит
      Пројекти10
      Колоквијуми
      Семинари