2101011 - Увод у србистику
Спецификација предмета | ||||
---|---|---|---|---|
Назив | Увод у србистику | |||
Акроним | 2101011 | |||
Студијски програм | Српски језик и књижевност | |||
Модул | Српски језик и књижевност - филологија и лингвистика, Српски језик и књижевност - филологија и настава | |||
Тип студија | основне академске студије | |||
Наставник (предавач) | ||||
Наставник/сарадник (вежбе) | ||||
Наставник/сарадник (ДОН) | ||||
Број ЕСПБ | 3.0 | Статус предмета | изборни | |
Условљеност другим предметима | Студент мора бити уписан на студијски програм Српски језик и књижевност. | Облик условљености | ||
Циљеви изучавања предмета | Упознавање с постанком и развојем србистике као лингвистичке науке, као и с основним циљевима и методама дисциплина које јој припадају. Сумирање пређашњих србистичких знања (основна, средња школа) и њихова проширења кроз основна србистичка питања. | |||
Исходи учења (стечена знања) | Студент ће знати да препозна циљеве и методе србистике као шире области коју студира и умеће да се лакше сналази у лингвистичким дисциплинама које ће изучавати у наредном периоду. Умеће да издвоји главна питања језичког и књижевнојезичког развоја и препозна допринос већег броја истраживача развоју србистичке науке од њених почетака до краја 19. и првих деценија 20. века. Овладаће вештином коришћења основне лингвистичке литературе као и прављења избора за жељена допунска сазнања. | |||
Садржај предмета | ||||
Садржај теоријске наставе | 1. Терминолошко одређење филологије и лингвистике (славистике, србистике). Преглед развоја србистике до краја 19. века (Ј. Добровски, Ј. Копитар, П. Шафарик и др.). Срби на Балкану и две групе Јужних Словена (И. Поповић, Р. Бошковић, П. Ивић). Језичка периодизација и етничке миграције. Српски језик и балкански језички савез (К. Сандфелд, П. Скок, М. Павловић); 2. Српски средњовековни књижевни центри и језичка диглосија (Љ. Стојановић, А. Младеновић). Српска писменост и књижевност од Г.С. Венцловића до В. Караџића. Караџићев допринос србистици. Д. Обрадовић и В. Караџић о границама српског језика. Социолингвистички аспект избора дијалекатске основице савременог српског књижевног језика (С. Новаковић). Колебање караџићевске парадигме о српском језику и јачање јагићевске "србокроатистичке" (узроци и последице) и савремене последице тих промена. | |||
Садржај практичне наставе | - | |||
Литература | ||||
| ||||
Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године | ||||
Предавања | Вежбе | ДОН | Студијски и истраживачки рад | Остали часови |
2 | ||||
Методе извођења наставе | Предавања, самосталан рад, консултације. | |||
Оцена знања (максимални број поена 100) | ||||
Предиспитне обавезе | Поена | Завршни испит | Поена | |
Активности у току предавања | 20 | Писмени испит | 70 | |
Практична настава | Усмени испит | |||
Пројекти | 10 | |||
Колоквијуми | ||||
Семинари |