Навигација

Опис предмета

2101058 - Дијалекат и књижевни текст

Спецификација предмета
НазивДијалекат и књижевни текст
Акроним2101058
Студијски програмСрпски језик и књижевност
МодулСрпски језик и књижевност - филологија и лингвистика, Српски језик и књижевност - филологија и настава
Тип студијаосновне академске студије
Наставник (предавач)
Наставник/сарадник (вежбе)
    Наставник/сарадник (ДОН)
      Број ЕСПБ6.0Статус предметаизборни
      Условљеност другим предметимаУписан студијски програм Српски језик и књижевност, Српска књижевност и језик или Српска књижевност и језик са компаратистиком. Студент мора имати положен испит из предмета Дијалектологија српског језика, односно Дијалектологија.Облик условљености
      Циљеви изучавања предметаУсвајање знања о дијалекатској подлози књижевних текстова и улози дијалеката у српској књижевности.
      Исходи учења (стечена знања)Студент ће бити оспособљен за примену лингвистичких теоријских знања у анализи књижевних дела написаних на дијалекту.
      Садржај предмета
      Садржај теоријске наставеОднос између дијалекта и књижевног језика. Основни појмови о дијалекатској књижевности. Значај дијалекта у књижевности и улога дијалекта при карактеризацији књижевних ликова. Улога дијалекатске лексике у књижевном делу. Однос стандардног и дијалекатског у књижевном тексту. Учешће дијалеката у књижевности: источнохерцеговачки (И. Андрић, П. Кочић), шумадијско-војвођански (М. Глишић, С. Сремац), косовско-ресавски (Д. Михаиловић, Л. Вукоичић Јовановић), призренско-тимочки (Б. Станковић, И. Ивановић), зетско-рашки (Ст. М. Љубиша, М, Миљанов) и др.
      Садржај практичне наставеЧасови вежбања тематски праде предавања. На материјалу књижевних дела анализирају се дијалекатске језичке појаве као обележја посебних дијалеката.
      Литература
      1. Драгољуб Петровић, Употреба падежа у језику Петра Кочића, Годишњак Филозофског факултета у Новом Саду, књ. 11, Нови Сад, 1968, 178–213.
      2. Владимир Стевановић, О језику главног јунака у Коштани Борисава Станковића, Зборник за филологију и лингвистику, XX/2, 1977, 45–79.
      3. Асим Пецо, Један поглед на граматички систем у роману Петријин венац Драгослава Михаиловића, О српским народним говорима, Деспотовац, 1997, 45–53.
      4. Радмила Жугић (ур.), Дијалекат – дијалекатска књижевност, Зборник радова с научног скупа одржаног Лесковачком културном центру 25. и 26. септембра 2008. године, Лесковац, 2009.
      5. Јордана Марковић, Језик Сремчевих јунака као одраз мултикултуралности, у: М. Радан (ур.), Исходишта 1, Темишвар, 2015, 239–249.
      Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године
      ПредавањаВежбеДОНСтудијски и истраживачки радОстали часови
      22
      Методе извођења наставеПредавања, вежбе, консултације, усмено излагање, разговор, дискусија, анализа текста.
      Оцена знања (максимални број поена 100)
      Предиспитне обавезеПоенаЗавршни испитПоена
      Активности у току предавања10Писмени испит
      Практична наставаУсмени испит60
      Пројекти
      Колоквијуми
      Семинари30