2101611 - Старословенска писменост
| Спецификација предмета | ||||
|---|---|---|---|---|
| Назив | Старословенска писменост | |||
| Акроним | 2101611 | |||
| Студијски програм | Српска књижевност и језик са компаратистиком | |||
| Модул | ||||
| Тип студија | основне академске студије | |||
| Наставник (предавач) | ||||
| Наставник/сарадник (вежбе) | ||||
| Наставник/сарадник (ДОН) | ||||
| Број ЕСПБ | 3.0 | Статус предмета | изборни | |
| Условљеност другим предметима | Облик условљености | |||
| Циљеви изучавања предмета | Представљање улоге језика и писма у конструкцији културног времена, колективног идентитета и политичке имагинације на примеру настанка прве словенске писмености; упознавање сa основним појмовима упоредно-историјске словенске лингвистике, појмом прасловенског језика и прасловенских гласовних промена, културноисторијским контекстом настанка словенске писмености, односом старословенског и прасловенског односно старословенског и црквенословенског језика, графијским, фонолошким и морфолошким системом старословенског језика. | |||
| Исходи учења (стечена знања) | Разумевање односа језика, писмености и друштва у раном средњем веку код Словена; овладавање основним појмовима упоредно-историјске словенске лингвистике; оспособљавање студената за самосталну графијску, фонетско-фонолошку и морфолошку анализу старословенских текстова, као и праћење историјског развитка српског језика. | |||
| Садржај предмета | ||||
| Садржај теоријске наставе | Место словенских језика у индоевропској групи језика; археолошке културе (преглед и основне карактеристике): културе Староевропљана; култура звонастих погребних посуда, пшеворска култура, зарубињецка култура, черњаховска култура, пењковска култура; Словени на Балкану и мисија Ћирила и Методија; старословенска писма глагољица и ћирилица; вокалски и консонантски систем старословенског језика; полугласници, палатализације и јотовање; деклинације именица и заменица; конјугације (презент, императив, аорист и имперфекат); партиципи. | |||
| Садржај практичне наставе | Разговара се о месту прасловенског језика у индоевропској језичкој породици, месту старословенског језика унутар словенске групе језика и настанку и развитку словенске писмености. Упознавање са основним терминима и појмовима упоредно-историјске словенске лингвистике. Рад на тексту: 1) читање и транскрипција текстова старословенских канонских споменика; 2) препознавање и анализа гласовних промена из старословенске епохе; 3) констатовање одраза прасловенских гласовних промена у старословенским класичним споменицима и њихова анализа; 4) морфолошка анализа. Коришћење речника старословенског језика. | |||
| Литература | ||||
| ||||
| Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године | ||||
| Предавања | Вежбе | ДОН | Студијски и истраживачки рад | Остали часови |
| 2 | 1 | |||
| Методе извођења наставе | ||||
| Оцена знања (максимални број поена 100) | ||||
| Предиспитне обавезе | Поена | Завршни испит | Поена | |
| Активности у току предавања | 10 | Писмени испит | ||
| Практична настава | 20 | Усмени испит | 70 | |
| Пројекти | ||||
| Колоквијуми | ||||
| Семинари | ||||
