2105014 - Реторика средњовековне књижевности
| Спецификација предмета | ||||
|---|---|---|---|---|
| Назив | Реторика средњовековне књижевности | |||
| Акроним | 2105014 | |||
| Студијски програм | Језик, књижевност, култура,Српска књижевност и језик,Српска књижевност и језик са компаратистиком | |||
| Модул | модул Албански језик, књижевност, култура, модул Библиотекарство и информатика, модул Румунски језик, књижевност, култура, модул Скандинавски језик, књижевност, култура | |||
| Тип студија | основне академске студије | |||
| Наставник (предавач) | ||||
| Наставник/сарадник (вежбе) | ||||
| Наставник/сарадник (ДОН) | ||||
| Број ЕСПБ | 3.0 | Статус предмета | изборни | |
| Условљеност другим предметима | без посебних услова | Облик условљености | ||
| Циљеви изучавања предмета | Упознавање са историјом и теоријом реторике и тумачење њених утицаја на српску средњовековну књижевност. | |||
| Исходи учења (стечена знања) | Студенти ће бити упознати са наслеђем античке, библијске и византијске реторике, као и са основним теоријским поставкама и терминологијом ове дисциплине. Биће оспособљени да са таквим реторичким апаратом приступе тумачењу средњовековне књижевности, да препознају обрасце, прате и разумеју традицију и одступања од ње. | |||
| Садржај предмета | ||||
| Садржај теоријске наставе | Теоријска настава обухватиће увод у теоријске проблеме реторике, као и кратак историјски преглед реторичког наслеђа, уз посебан осврт на систем средњовековних жанрова и примере реторичности који се у њима могу препознати. Биће подељена на наставне јединице које ће упознати студенте са основним питањима књижевне реторике/ реторике књижевности, филолошког концепта реторике, реторичког читања и односа између реторике и херменеутике, литерарности и реторичности, као и са типологијом реторичких елемената књижевног дела (топика, реторске фигуре, диспозиција/композиција, грађење лика, жанрови-потомци реторских вежби, функционалност и ефекат, проблем произношења/перформативност). Средишњи део биће посвећен прегледу историје реторичке баштине антике – Грчке, хелензима, Рима, наслеђу библијске реторике, реторике средњовековља и византијског културног круга, као и модерним тенденцијама у реторици новог века до савременог доба. | |||
| Садржај практичне наставе | Након тога прећи ће се на скицирање могућности специфичне српске средњовековне реторике, која ће се извести на парадигматичним жанровима и одабраном корпусу старе српске књижевности: похвална слова и епидеиктичко беседништво, богословски предговори као проповеди, реторичка структура српске хагиографије, химнографски облици и реторички узори, литургија и реторика, химнографска топика итд. | |||
| Литература | ||||
| ||||
| Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године | ||||
| Предавања | Вежбе | ДОН | Студијски и истраживачки рад | Остали часови |
| 1 | 1 | |||
| Методе извођења наставе | Предавања, дискусија, усмена излагања | |||
| Оцена знања (максимални број поена 100) | ||||
| Предиспитне обавезе | Поена | Завршни испит | Поена | |
| Активности у току предавања | 10 | Писмени испит | ||
| Практична настава | 20 | Усмени испит | 70 | |
| Пројекти | ||||
| Колоквијуми | ||||
| Семинари | ||||
