2109041 - Руска књижевност 1
Спецификација предмета | ||||
---|---|---|---|---|
Назив | Руска књижевност 1 | |||
Акроним | 2109041 | |||
Студијски програм | Језик, књижевност, култура | |||
Модул | модул Грчки језик, књижевност, култура, модул Руски језик, књижевност, култура, модул Скандинавски језик, књижевност, култура | |||
Тип студија | основне академске студије | |||
Наставник (предавач) | ||||
Наставник/сарадник (вежбе) | ||||
Наставник/сарадник (ДОН) | ||||
Број ЕСПБ | 6.0 | Статус предмета | изборни | |
Условљеност другим предметима | Уписан модул Руски језик, књижевност, културa | Облик условљености | ||
Циљеви изучавања предмета | Упознавање са током развоја средњовековне руске књижевности од почетака писмености до краја XIV века, са освртом на почетке словенске писмености и књижевности, руско-српске књижевне везе и утицај старе руске књижевности на руска књижевна дела каснијих периода. Усвајање знања о жанровима и конкретним делима преводне и оригиналне руске средњовековне књижевности и о њиховим ауторима, оспособљавање за анализу тих дела. Стицање знања о историји и култури средњовековне Русије у поменутом периоду. | |||
Исходи учења (стечена знања) | Поседовање знања о историји руске средњовековне књижевности у поменутом периоду, историји и култури Старе Русије. Оспособљеност за анализу делā старе руске књижевности и препознавање њеног утицаја у делима каснијих периода руске књижевности, као и за даље бављење овом облашћу. | |||
Садржај предмета | ||||
Садржај теоријске наставе | Образовање Руске државе. Примање хришћанства. Почеци писмености. Први јужнословенски утицај. Стари руски књижевни језик и најстарији руски писани споменици. Преводна књижевност Кијевске Русије (библијске књиге, шестодневи, житија, патерици, приповетке и романи, хронике, „Пчела“, апокрифи, „Физиолог“, „Хришћанска топографија“ Козме Индикоплова). Оригинална књижевност Кијевске Русије (летописање, житија Бориса и Глеба, „Слово о закону и благодати“ митрополита Илариона, Житије Теодосија Печерског, дела Владимира Мономаха, беседе Луке Жидјате, Теодосија Печерског, Кирила Туровског, посланица Климента Смољатича, "Хожденије игумана Данила", „Слово о Игоревом походу“, „Слово Данила Заточника“). Татарска најезда и књижевна дела о њој (летописне повести, „Повест о Батијевом разарању Рјазања“, „Слово о пропасти Руске земље“). Књижевност од пада Русије у татарско ропство до Куликовске битке (летописање, житија, беседништво, приповетке). „Задоншчина“ и друга дела о Куликовској бици (летописне повести, „Сказаније о боју с Мамајем“). | |||
Садржај практичне наставе | Одломци из „Повести о давним временима“. Одломци из најстаријих руских рукописа, писма на брезовој кори, Новгородски кодекс. Одломци из шестодневā, Житије Алексија човека Божијег, одломци из Житија Андреја Јуродивог, патерикā, „Повест о Акиру Премудром“, „Девгенијеви подвизи“, одломци из „Повести о Варлааму и Јоасафу“, „Александриде“, „Пчеле“, "Хришћанске топографије“ Козме Индикоплова, хроникā, „Ход Богородице кроз мучилиште“ и избор апокрифā, „Физиолог“.„Сказаније, страдање и похвала Борису и Глебу“, „Слово о закону и благодати“ митрополита Илариона, одломци из Житија Теодосија Печерског, дела Владимира Мономаха, оригиналне беседе Кијевске Русије, „Слово о Игоревом походу“, „Слово Данила Заточника“, „Слово о пропасти Руске земље“, Житије Александра Невског, „Задоншчина“. | |||
Литература | ||||
| ||||
Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године | ||||
Предавања | Вежбе | ДОН | Студијски и истраживачки рад | Остали часови |
2 | 2 | |||
Методе извођења наставе | Вербално-текстуалне (предавања, монолог, дијалог, читање, препричавање, анализа књижевног текста, консултације), демонстративна и аудио-визуелна метода, проблемска настава. | |||
Оцена знања (максимални број поена 100) | ||||
Предиспитне обавезе | Поена | Завршни испит | Поена | |
Активности у току предавања | 13 | Писмени испит | ||
Практична настава | 5 | Усмени испит | 70 | |
Пројекти | ||||
Колоквијуми | 12 | |||
Семинари |