Навигација

Опис предмета

2127021 - Библиотекарство 1

Спецификација предмета
НазивБиблиотекарство 1
Акроним2127021
Студијски програмЈезик, књижевност, култура
Модулмодул Библиотекарство и информатика, модул Грчки језик, књижевност, култура, модул Скандинавски језик, књижевност, култура
Тип студијаосновне академске студије
Наставник (предавач)
Наставник/сарадник (вежбе)
Наставник/сарадник (ДОН)
    Број ЕСПБ6.0Статус предметаизборни
    Условљеност другим предметима/Облик условљености
    Циљеви изучавања предметаДефинисање библиотекарства као научне дисциплине, самосталне и помоћне, преко параметара: научног метода, стручне терминологије, професионализације делатности, законске регулативе и стандардизације. Упознавање са дефиницијом, значајем, улогом и врстама библиотека и модалитетима њихове организације у односу на законску регулативу и захтеве савременог технолошког и научног развоја.
    Исходи учења (стечена знања)Студент ће разумети значај и значење библиотекарства као научне дисциплине у односу на библиотечку делатност, али и у окружењу других наука. Упознаће се са дефиницијом, значајем, улогом и врстама библиотека и модалитетима њихове организације. Студенти анализирају и пореде различите типове библиoтека и њихове карактеристике.
    Садржај предмета
    Садржај теоријске наставеБиблиотекарство као друштвена наука - појам, предмет, методе. Библиотека - дефиниција, улога, значај, функције. Mодели организације: хијерархијска, у облику матрице, тимска. Врсте библиотека према законским прописима и међународним препорукама. Библиотечко законодавство - систематизација, значај. Закон о библиотекама. Закон о заштити културних добара. Националне библиотеке - значај, карактеристике, функције. Народна библиотека Србије, Библиотека Матице српске. Значајне националне библиотеке у свету и у окружењу. Високошколске библиотеке - значај, карактеристике, функције. Мрежа високошколских библиотека у Србији. Специјалне библиотеке- значај, карактеристике, функције. Школске библиотеке- значај, карактеристике, функције. Народне библиотеке- значај, карактеристике, функције. Завичајни фондови. Одељења за децу. Мрежа народних библиотека у Србији. Дислоцирани фондови народних библиотека.
    Садржај практичне наставеБиблиотекарство у систему друштвених наука. Начела библиотекарства - Ранганатан, Уркарт, Горман, Шир. UNESCO-ва класификација библиотека. Функција матичности у Закону о библиотечкој делатности. Институција обавезног примерка у Закону и пракси. Националне библиотеке - смернице за развој, стандарди, законски прописи. Националне библиотеке Србије и земаља бивше Југославије - заједничке одлике и специфичности. Конгресна библиотека, Државна библиотека Русије, Клементинум, Национална библиотека Француске. Систем универзитетских и високошколских библиотека у Србији. Облици удруживања библиотека унутар врсте или интересних сфера. Специфичности специјалних библиотека - Патријаршијска библиотека, Библиотека САНУ. Положај, значај и улога школских библиотека према законској регулативи у области просвете и културе. Завичајни фондови и збирке народних библиотека. Дислоцирани фондови у болницама, затворима, гарнизонима. Библиотеке за тинејџере.
    Литература
    1. Information Technology & Library Services / editor Silvius Mateus. - Valley Cottage : Scitus Academics, 2017. - 276 p.
    2. Foundations of library and information science / ed. by Richard Rubin. - London : Facet publishing, 2016. - 628 str.
    3. Основи библиотекарства / Биљана Билбија. - Бања Лука : Народна и универзитетска библиотека Републике Српске, 2015. - 212 стр.
    4. Naše neprolazne vrednosti : bibliotekarstvo u XXI veku / Majkl Gorman. Beograd : Filološki fakultet Univerziteta, 2007. – 223 str
    5. IFLA/UNESCO смернице за развој јавних библиотека / у име Секције јавних библиотека припремила Радна група којом је председавао Филип Џил ; [преводилац Гордана Љубановић]. - Београд : Народна библиотека Србије : Библиотека града Београда, 2005 (Београд : Зухра). - 99 стр. ; 29 cm. - (Едиција Савремена библиотека / [Народна библиотека Србије] ; књ. 7)
    Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године
    ПредавањаВежбеДОНСтудијски и истраживачки радОстали часови
    22
    Методе извођења наставеВербално-текстуална (предавања, дискусије, излагање, есеј, семинарски рад), илустративно-демонстративна
    Оцена знања (максимални број поена 100)
    Предиспитне обавезеПоенаЗавршни испитПоена
    Активности у току предавања5Писмени испит30
    Практична настава10Усмени испит30
    Пројекти
    Колоквијуми15
    Семинари10