21Д01010 - Српска лингвогеографија и стандард
| Спецификација предмета | ||||
|---|---|---|---|---|
| Назив | Српска лингвогеографија и стандард | |||
| Акроним | 21Д01010 | |||
| Студијски програм | Језик, књижевност, култура | |||
| Модул | модул Језик, модул Књижевност, модул Култура, модул Српска књижевност, модул Српски језик | |||
| Тип студија | докторске академске студије | |||
| Наставник (предавач) | ||||
| Наставник/сарадник (вежбе) | ||||
| Наставник/сарадник (ДОН) | ||||
| Број ЕСПБ | 9.0 | Статус предмета | изборни | |
| Условљеност другим предметима | Уписане докторске студије. | Облик условљености | ||
| Циљеви изучавања предмета | Упознавање студената с друштвеноисторијским процесима формирања српског књижевног (стандардног) језика и односом стандарда према дијалекатској основици (дијалекатско - наддијалекатско, рурално - урбано и др.). Препознавање главних услова и издвајање основних фаза у којима је формиран српски језички стандард, као и уочавање савремених појава у стандардизацији. | |||
| Исходи учења (стечена знања) | Студенти ће знати да препознају друштвеноисторијски контекст формирања српског језичког стандарда, као и еволутивну путању у његовом развоју. Уз помоћ историјске фактографије умеће да препознају удео политичке симболике у домену стандардизације на српском језичком простору у прошлости и садашњости. | |||
| Садржај предмета | ||||
| Садржај теоријске наставе | 1. Лингвогеографија као научна дисциплина. Проблеми у лингвогеографским класификацијама. Дијалектолог и дијалекат. 2. Основе јужнословенске дијалекатске диференцијације и српски језик. 3. Савремени српски дијалекти. 4. Дијалектолошка истраживања као предуслов стварања стандардног (књижевног) језика. Терминолошке одредбе. 5. Друштвеноисторијске претпоставке формирања српског језичког стандарда. 6. Језичка стандардизација у светлу регионално-културолошких и других интеграционих процеса (панславизам, илиризам, југо-/јужнославизам, глобализам). 7. Теорије о монодијалекатској и полидијалекатској основици. 8. Дијалекатска основица српског стандардног језика - друштвеноисторијски и функционални аспект (В. Караџић - Ст. Новаковић). 9. Дијалекатско и наддијалекатско у формирању стандарда. 10. Говор урбаних центара између дијалекта и норме. Дијалектизам као стилизам. 11. Локални говор и настава српског језика. Српска дијалекатска књижевност. 12. Српски дијалекатски комплекс између лингвистичког и социолингвистичког (политичког) идентитета. 13. "Лингвистички" vs. "политички" језик (стандард српског језика и стандардизација у Хрвата, Бошњака и др.). 14. Српски дијалекти у нормативистичкој перспективи. | |||
| Садржај практичне наставе | - | |||
| Литература | ||||
| ||||
| Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године | ||||
| Предавања | Вежбе | ДОН | Студијски и истраживачки рад | Остали часови |
| 4 | ||||
| Методе извођења наставе | Предавања, самосталан рад, консултације, краћа самостална истраживања. | |||
| Оцена знања (максимални број поена 100) | ||||
| Предиспитне обавезе | Поена | Завршни испит | Поена | |
| Активности у току предавања | 30 | Писмени испит | ||
| Практична настава | Усмени испит | 70 | ||
| Пројекти | ||||
| Колоквијуми | ||||
| Семинари | ||||
