Навигација

Опис предмета

21Д05024 - Теорије аутобиографије

Спецификација предмета
НазивТеорије аутобиографије
Акроним21Д05024
Студијски програмЈезик, књижевност, култура
Модулмодул Језик, модул Књижевност, модул Култура, модул Српска књижевност, модул Српски језик
Тип студијадокторске академске студије
Наставник (предавач)
Наставник/сарадник (вежбе)
    Наставник/сарадник (ДОН)
      Број ЕСПБ9.0Статус предметаизборни
      Условљеност другим предметимаУписане докторске студијеОблик условљености
      Циљеви изучавања предметаУпознавање са променама теоријских парадигми од антике до постмодерне кроз жанр аутобиографије. Тај жанр је имао динамично кретање у историји људске мисли, осликавао је промењене облике схватања људске субјективности. Отуд промене у схватању жанра осликавају промене схватања човека, као и облика и садржаја његовог саморазумевања.
      Исходи учења (стечена знања)Препознавање међузависности књижевног жанра и његових облика, с једне стране, и кретања мисли о човеку, од кружног до линеарног схватања људског живота, од космоцентричног преко теоцентричног до антропоцентричног описа човековог положаја. Тако се уочавају промене приповедног стила, промене приповедне перспективе и промене садржаја стварности као део укупне представе о човеку.
      Садржај предмета
      Садржај теоријске наставеИсторијски преглед. Аутобиографија у античко доба (Georg Misch). Аутобиографија у средњем веку (Georg Misch). Аутобиографија у ренесанси. Аутобиографија и доба просвећености. Аутобиографија и модерно доба. Аутобиографија и постмодерна. Методе проучавања. Аутобиографија и Дилтајева хеременутика. Аутобиографија и теорија говорних чинова (Elizabet Bruss). Аутобиографија и стил (Старобински). Аутобиографија и структурализам, теорија аутобиографског уговора (Philipe Lejeune). Аутобиографија и проблем појединца – између појединца и личности (Carl Weintraub). Аутобиографија и метафора другог (James Olney). Поструктурализам и аутобиоградија (Paul John Eakin). Аутобиографија и деперсонализација (постмодерна). Проблемски комплекси. Аутобиографија и аутопортрет.
      Садржај практичне наставеСветска књижевност: Исповести Аурелија Августина, Мемоари Карла Голдонија, Исповести Жан Жак Русоа, Поезија и стварност Ј. В. Гетеа. Српска књижевност: Живот и прикљученија Доситеја Обрадовића, Мемоари Симеона Пишчевића, Описаније живота Саве Текелије, Жизноописанија моја Нићифора Нинковића, Мемоари Проте Матеје Ненадовића.
      Литература
      1. Мило Ломпар, „Дух просвећености у српској аутобиографији“, у књизи: Живот и дело Доситеја Обрадовића (зборник радова), Завод за уџбенике и наставна средства, Београд, 2000, 429–434; Мило Ломпар Аполонови путокази (Есеји о Црњанском), Службени лист СЦГ, Београд, 2004, 7–310 (одломци); Georg Misch, Geschichte der Autobiographie, Leipzig and Berlin,1907, 1931, 1950. Или: A History of Autobiography in Antiquity, Harvard University Press, Cambridge, 1951. Roy Pascal, Design and Truth in Autobiograp
      2. Susanna Egan, Patterns of Expirience in Anutobiography, University of North Carolina Press, Chapel Hill and London, 1974. Patricia Meyer Spacks, Imagining a Self, Harvard University Press, Cambridge, 1976.
      3. James Olney, Metaphors of Self, Princeton University Press, Princeton and New Yersey, 1973. Paul John Eakin, Fictions in Autobiography, Princeton University Press, Princeton and New Yersey, 1985.
      4. Ralph-Rainer Wuthenow, Die erinnerte Ich (Europäische Autobiographie und Selbstdarstellung in 18. Jahrhundert), Verlag C. H. Beck, München, 1974. Elizabeth W. Bruss, Autobiographical Acts, John Hopkins University Press, Baltimore and London, 1976.
      5. Karl Joachim Weintraub, The Value of the Individual (Self and Circumstance in Atobiography), University of Chicago Press, Chicago and London, 1982. Philippe Lejeune, On Autobiography, University of Minnesota Press, Minneapolis and London, 1989. Autobiography (Essays Theoretical and Critical), edited by James Olney, Princeton University Press, Princeton – New Yersey, 1980. True Relations (Essays on Autobiography and the Postmodern), edited by G. Thomas Couser and Joseph Fichtelberg, Greenwood Pr
      Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године
      ПредавањаВежбеДОНСтудијски и истраживачки радОстали часови
      4
      Методе извођења наставепредавања, аналитички метод, интерактивна настава итд.
      Оцена знања (максимални број поена 100)
      Предиспитне обавезеПоенаЗавршни испитПоена
      Активности у току предавања30Писмени испит
      Практична наставаУсмени испит70
      Пројекти
      Колоквијуми
      Семинари