Навигација

Опис предмета

21М05211 - Српска књижевност и филм

Спецификација предмета
НазивСрпска књижевност и филм
Акроним21М05211
Студијски програмСрпска књижевност,Српски језик,Српски као страни језик
Модулмодул Српски језик као страни за слависте
Тип студијамастер академске студије
Наставник (предавач)
Наставник/сарадник (вежбе)
Наставник/сарадник (ДОН)
    Број ЕСПБ6.0Статус предметаобавезан
    Условљеност другим предметимаНема условаОблик условљености
    Циљеви изучавања предметаРазвијање смисла за критичко сагледавање односа књижевности и филма, поређење изражајних могућности књижевног и филмског медија, тумачења књижевних дела из перспективе филма, уочавање паралела у развоју књижевности и филма у двадесетом веку – од авангарде до постмодернизма и савремених тенденција у развоју уметности.
    Исходи учења (стечена знања)Студенти ће развити способност интердисциплинарног приступа у тумачењу књижевности, проширити опсег својих теоријских знања о модерној уметности као и способност да усвојено знање примењују на стваралачки начин. Студенти ће се обучити да прате и вреднују различите видове односа књижевности и филма.
    Садржај предмета
    Садржај теоријске наставеНастанак и развој филма. Прихватaње филма као уметности. Од немог до дигиталног и хипер филма. Филмско доба/доба екрана. Филм и књижевност у двадесетом веку. Књижевност и филм: сличности и разлике. Вишеструке могућности односа/дијалога филма и књижевности. Књижевност на филму и филм у књижевности. Феномен покретних слика. Језик, граматика и семиотика филма. Нарација у књижевности и на филму. Простор и време. Кадар, план, монтажа. Типови анализе филмова. Авангардни филм и књижевност. Црни талас у српском филму и књижевности. Филм и књижевност као критика друштва и идеологије.Класици српске књижевности на великом платну. Проблем филмске адаптације. Адаптивна инерпретација и филмско читање романа.Филмски и књижевни жанрови. Фантастика и хорор на филму. Епска фантастика. Ђаво на филму. Комедиографска традиција српске књижевности и комедија у новијем српском филму. Постмодеризам у књижевности и на филму.
    Садржај практичне наставеСтудети ће на вежбама и у дискусијама примењивати знање стечено на часовима теоријске настава и кроз анализе и поређења филмских и књижевних дела развијати самосатлно и критичко мишљење.
    Литература
    1. Теорија филма, избор текстова, приредио Душан Стојановић, 1978.
    2. Жил Делез, Покретне слике, 1999; Марко Бабац, Језик монтаже покретних слика, 2000; Жак Омон и др., Естетика филма, 2006; Жак Омон и Мишел Мари, Анализа филмова, 2007; Јуриј Лотман и Јуриј Цвијан, Дијалог са екраном, 2014.
    3. Петaр Волк, Српски филм, 1999.
    4. Предраг Петровић, „Филмска монтажа романа“, Авангардни роман без романа, 2017²; Предраг Петровић, „Роман и филм: поетика црног таласа“, Хоризонти модернистичког романа, 2021.
    Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године
    ПредавањаВежбеДОНСтудијски и истраживачки радОстали часови
    22
    Методе извођења наставеПредавања, вежбе, дискусија
    Оцена знања (максимални број поена 100)
    Предиспитне обавезеПоенаЗавршни испитПоена
    Активности у току предавања30Писмени испит70
    Практична наставаУсмени испит
    Пројекти
    Колоквијуми
    Семинари