2108921 - Хомерови епови
Спецификација предмета | ||||
---|---|---|---|---|
Назив | Хомерови епови | |||
Акроним | 2108921 | |||
Студијски програм | Језик, књижевност, култура,Српска књижевност и језик са компаратистиком | |||
Модул | модул Арапски језик, књижевност, култура, модул Грчки језик, књижевност, култура, модул Кинески језик, књижевност, култура, модул Општа књижевност и теорија књижевности, модул Румунски језик, књижевност, култура, модул Скандинавски језик, књижевност, култура, модул Турски језик, књижевност, култура, модул Француски језик, књижевност, култура | |||
Тип студија | основне академске студије | |||
Наставник (предавач) | ||||
Наставник/сарадник (вежбе) | ||||
Наставник/сарадник (ДОН) | ||||
Број ЕСПБ | 3.0 | Статус предмета | изборни | |
Условљеност другим предметима | Нема услова. | Облик условљености | ||
Циљеви изучавања предмета | Циљ предмета је да омогући основни ниво општих и посебних знања из области хомерологије. Стицање знања се одвија у три аспекта: контекстуално-културолошком, књижевнотеоријском и херменеутичко-естетском. У контекстуално-културолошком погледу, циљ предмета је сагледавање особености настанка Хомерових епова, као и њиховох сложеног њиховог митолошко-религијског, историјског и културолошког контекста. У књижевнотеоријском погледу, циљ предмета је упознавање структуралних, наративних, жанровских и поетичких одлика Хомерових епова, посредством савремених методолошких органона. У херменеутичко-естетском погледу, циљ предмета је стизање способности да се уоче вишеслојна значења Илијаде и Одисеје и да се сагледа природа њихове ванвремене поетске вредности. | |||
Исходи учења (стечена знања) | По одслушаном предмету студенти ће стећи знања и способности потребне да се Хомерови епови анализирају на компетентан начин, као и да се препозна њихов интертекстуални удео у појединим уметничким делима, разних жанровских и дисциплинарних одређења, као и у културалним токовима и формацијама. Такође ће стећи способност да се ове епове сагледају у различитим контекстима и да их креативно повежу са разним културалним феноменима потоњих епоха, укључујући и савремену. | |||
Садржај предмета | ||||
Линк ка страници предмета | http://www.fil.bg.ac.rs/wp-content/uploads/studProg/oktk/OK-Homerovi-epovi.pdf | |||
Садржај теоријске наставе | Контекстуални увод – историјско-културолошки осврт на микенско и „хомерско“ доба; критско линеарно Б писмо, микенски текстови и критско-микенски споменици; хетитска култура; историјско-археолошки осврт на тематику Хомерових епова. Хомерско питање – хипотезе Милмана Парија и Алберта Лорда, Дагласа Крејна и Грегорија Нађа; сложеност историјско-културолошког контекста. Опште одлике Хомерове поетике: формулаички изрази; стални епитет. Фабула и парафабулативни сегменти; свет поређења – структура и функција, идејно-гномска вредност. Феномен инспирације – култ Муза; онтолошки статус и сврха поезије у епској аутопоетици; Приповедни облици и статус приповедача; наративна схема Илијаде и Одисеје. Свет богова – еволуција, микенске прото-форме; онтолошки статус хомерског хероја; Анализа Илијаде - мотив Ахилејевог гнева (mēnis) и аретичка етика; објектификација жене; основни модалитети односа између богова и људи; појам екфразе; семантика и симболика Ахилејевог штита; појам судбине; поимање смрти и смртности. Анализа Одисеје - сложеност Одисејевог лика; однос реалних и иреалних простора; онтолошка разноликост спева; катабаза као епски мотив; интертекстуални осврт (Еп о Гилгамешу, Енеида) и есхатолошке концепције; богиње Одисеје; лик Пенелопе. Метапоетски аспекти Хомерових епова: феномен калокагатије; интрафикционални аеди (Ахилеј, Фемије, Демодок, Одисеј), интрафикционална визија поезије. | |||
Садржај практичне наставе | ||||
Литература | ||||
| ||||
Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године | ||||
Предавања | Вежбе | ДОН | Студијски и истраживачки рад | Остали часови |
2 | ||||
Методе извођења наставе | Предавања, дискусије, усмена излагања студената. | |||
Оцена знања (максимални број поена 100) | ||||
Предиспитне обавезе | Поена | Завршни испит | Поена | |
Активности у току предавања | 10 | Писмени испит | 70 | |
Практична настава | Усмени испит | |||
Пројекти | ||||
Колоквијуми | 20 | |||
Семинари |