2108921 - Homerovi epovi
Specifikacija predmeta | ||||
---|---|---|---|---|
Naziv | Homerovi epovi | |||
Akronim | 2108921 | |||
Studijski program | Jezik, književnost, kultura,Srpska književnost i jezik sa komparatistikom | |||
Modul | modul Arapski jezik, književnost, kultura, modul Grčki jezik, književnost, kultura, modul Kineski jezik, književnost, kultura, modul Opšta književnost i teorija književnosti, modul Rumunski jezik, književnost, kultura, modul Skandinavski jezik, književnost, kultura, modul Turski jezik, književnost, kultura, modul Francuski jezik, književnost, kultura | |||
Tip studija | osnovne akademske studije | |||
Nastavnik (predavač) | ||||
Nastavnik/saradnik (vežbe) | ||||
Nastavnik/saradnik (DON) | ||||
Broj ESPB | 3.0 | Status predmeta | izborni | |
Uslovljenost drugim predmetima | Nema uslova. | Oblik uslovljenosti | ||
Ciljevi izučavanja predmeta | Cilj predmeta je da omogući osnovni nivo opštih i posebnih znanja iz oblasti homerologije. Sticanje znanja se odvija u tri aspekta: kontekstualno-kulturološkom, književnoteorijskom i hermeneutičko-estetskom. U kontekstualno-kulturološkom pogledu, cilj predmeta je sagledavanje osobenosti nastanka Homerovih epova, kao i njihovoh složenog njihovog mitološko-religijskog, istorijskog i kulturološkog konteksta. U književnoteorijskom pogledu, cilj predmeta je upoznavanje strukturalnih, narativnih, žanrovskih i poetičkih odlika Homerovih epova, posredstvom savremenih metodoloških organona. U hermeneutičko-estetskom pogledu, cilj predmeta je stizanje sposobnosti da se uoče višeslojna značenja Ilijade i Odiseje i da se sagleda priroda njihove vanvremene poetske vrednosti. | |||
Ishodi učenja (stečena znanja) | Po odslušanom predmetu studenti će steći znanja i sposobnosti potrebne da se Homerovi epovi analiziraju na kompetentan način, kao i da se prepozna njihov intertekstualni udeo u pojedinim umetničkim delima, raznih žanrovskih i disciplinarnih određenja, kao i u kulturalnim tokovima i formacijama. Takođe će steći sposobnost da se ove epove sagledaju u različitim kontekstima i da ih kreativno povežu sa raznim kulturalnim fenomenima potonjih epoha, uključujući i savremenu. | |||
Sadržaj predmeta | ||||
Link ka stranici predmeta | http://www.fil.bg.ac.rs/wp-content/uploads/studProg/oktk/OK-Homerovi-epovi.pdf | |||
Sadržaj teorijske nastave | Kontekstualni uvod – istorijsko-kulturološki osvrt na mikensko i „homersko“ doba; kritsko linearno B pismo, mikenski tekstovi i kritsko-mikenski spomenici; hetitska kultura; istorijsko-arheološki osvrt na tematiku Homerovih epova. Homersko pitanje – hipoteze Milmana Parija i Alberta Lorda, Daglasa Krejna i Gregorija Nađa; složenost istorijsko-kulturološkog konteksta. Opšte odlike Homerove poetike: formulaički izrazi; stalni epitet. Fabula i parafabulativni segmenti; svet poređenja – struktura i funkcija, idejno-gnomska vrednost. Fenomen inspiracije – kult Muza; ontološki status i svrha poezije u epskoj autopoetici; Pripovedni oblici i status pripovedača; narativna shema Ilijade i Odiseje. Svet bogova – evolucija, mikenske proto-forme; ontološki status homerskog heroja; Analiza Ilijade - motiv Ahilejevog gneva (mēnis) i aretička etika; objektifikacija žene; osnovni modaliteti odnosa između bogova i ljudi; pojam ekfraze; semantika i simbolika Ahilejevog štita; pojam sudbine; poimanje smrti i smrtnosti. Analiza Odiseje - složenost Odisejevog lika; odnos realnih i irealnih prostora; ontološka raznolikost speva; katabaza kao epski motiv; intertekstualni osvrt (Ep o Gilgamešu, Eneida) i eshatološke koncepcije; boginje Odiseje; lik Penelope. Metapoetski aspekti Homerovih epova: fenomen kalokagatije; intrafikcionalni aedi (Ahilej, Femije, Demodok, Odisej), intrafikcionalna vizija poezije. | |||
Sadržaj praktične nastave | ||||
Literatura | ||||
| ||||
Broj časova aktivne nastave nedeljno tokom semestra/trimestra/godine | ||||
Predavanja | Vežbe | DON | Studijski i istraživački rad | Ostali časovi |
2 | ||||
Metode izvođenja nastave | Predavanja, diskusije, usmena izlaganja studenata. | |||
Ocena znanja (maksimalni broj poena 100) | ||||
Predispitne obaveze | Poena | Završni ispit | Poena | |
Aktivnosti u toku predavanja | 10 | Pismeni ispit | 70 | |
Praktična nastava | Usmeni ispit | |||
Projekti | ||||
Kolokvijumi | 20 | |||
Seminari |