Navigacija

Opis predmeta

2108921 - Homerovi epovi

Specifikacija predmeta
Naziv Homerovi epovi
Akronim 2108921
Studijski program Jezik, književnost, kultura,Srpska književnost i jezik sa komparatistikom
Modul modul Arapski jezik, književnost, kultura, modul Grčki jezik, književnost, kultura, modul Kineski jezik, književnost, kultura, modul Opšta književnost i teorija književnosti, modul Rumunski jezik, književnost, kultura, modul Skandinavski jezik, književnost, kultura, modul Turski jezik, književnost, kultura, modul Francuski jezik, književnost, kultura
Tip studija osnovne akademske studije
Nastavnik (predavač)
Nastavnik/saradnik (vežbe)
    Nastavnik/saradnik (DON)
      Broj ESPB 3.0 Status predmeta izborni
      Uslovljenost drugim predmetima Nema uslova. Oblik uslovljenosti
      Ciljevi izučavanja predmeta Cilj predmeta je da omogući osnovni nivo opštih i posebnih znanja iz oblasti homerologije. Sticanje znanja se odvija u tri aspekta: kontekstualno-kulturološkom, književnoteorijskom i hermeneutičko-estetskom. U kontekstualno-kulturološkom pogledu, cilj predmeta je sagledavanje osobenosti nastanka Homerovih epova, kao i njihovoh složenog njihovog mitološko-religijskog, istorijskog i kulturološkog konteksta. U književnoteorijskom pogledu, cilj predmeta je upoznavanje strukturalnih, narativnih, žanrovskih i poetičkih odlika Homerovih epova, posredstvom savremenih metodoloških organona. U hermeneutičko-estetskom pogledu, cilj predmeta je stizanje sposobnosti da se uoče višeslojna značenja Ilijade i Odiseje i da se sagleda priroda njihove vanvremene poetske vrednosti.
      Ishodi učenja (stečena znanja) Po odslušanom predmetu studenti će steći znanja i sposobnosti potrebne da se Homerovi epovi analiziraju na kompetentan način, kao i da se prepozna njihov intertekstualni udeo u pojedinim umetničkim delima, raznih žanrovskih i disciplinarnih određenja, kao i u kulturalnim tokovima i formacijama. Takođe će steći sposobnost da se ove epove sagledaju u različitim kontekstima i da ih kreativno povežu sa raznim kulturalnim fenomenima potonjih epoha, uključujući i savremenu.
      Sadržaj predmeta
      Link ka stranici predmeta http://www.fil.bg.ac.rs/wp-content/uploads/studProg/oktk/OK-Homerovi-epovi.pdf
      Sadržaj teorijske nastave Kontekstualni uvod – istorijsko-kulturološki osvrt na mikensko i „homersko“ doba; kritsko linearno B pismo, mikenski tekstovi i kritsko-mikenski spomenici; hetitska kultura; istorijsko-arheološki osvrt na tematiku Homerovih epova. Homersko pitanje – hipoteze Milmana Parija i Alberta Lorda, Daglasa Krejna i Gregorija Nađa; složenost istorijsko-kulturološkog konteksta. Opšte odlike Homerove poetike: formulaički izrazi; stalni epitet. Fabula i parafabulativni segmenti; svet poređenja – struktura i funkcija, idejno-gnomska vrednost. Fenomen inspiracije – kult Muza; ontološki status i svrha poezije u epskoj autopoetici; Pripovedni oblici i status pripovedača; narativna shema Ilijade i Odiseje. Svet bogova – evolucija, mikenske proto-forme; ontološki status homerskog heroja; Analiza Ilijade - motiv Ahilejevog gneva (mēnis) i aretička etika; objektifikacija žene; osnovni modaliteti odnosa između bogova i ljudi; pojam ekfraze; semantika i simbolika Ahilejevog štita; pojam sudbine; poimanje smrti i smrtnosti. Analiza Odiseje - složenost Odisejevog lika; odnos realnih i irealnih prostora; ontološka raznolikost speva; katabaza kao epski motiv; intertekstualni osvrt (Ep o Gilgamešu, Eneida) i eshatološke koncepcije; boginje Odiseje; lik Penelope. Metapoetski aspekti Homerovih epova: fenomen kalokagatije; intrafikcionalni aedi (Ahilej, Femije, Demodok, Odisej), intrafikcionalna vizija poezije.
      Sadržaj praktične nastave
      Literatura
      1. Albin Leski, Povijest grčke književnosti, str. 23-95
      2. Džon Čedvik, Mikenski svet
      3. Ervin Rode, Psychè - kult duše i vera u besmrtnost kod Grka
      4. Gregor Nagy, The Best of the Acheans
      5. The Cambridge Companion to Homer
      Broj časova aktivne nastave nedeljno tokom semestra/trimestra/godine
      Predavanja Vežbe DON Studijski i istraživački rad Ostali časovi
      2
      Metode izvođenja nastave Predavanja, diskusije, usmena izlaganja studenata.
      Ocena znanja (maksimalni broj poena 100)
      Predispitne obaveze Poena Završni ispit Poena
      Aktivnosti u toku predavanja 10 Pismeni ispit 70
      Praktična nastava Usmeni ispit
      Projekti
      Kolokvijumi 20
      Seminari