Навигација

Опис предмета

2108921 - Хомерови епови

Спецификација предмета
НазивХомерови епови
Акроним2108921
Студијски програмЈезик, књижевност, култура,Српска књижевност и језик са компаратистиком
Модулмодул Арапски језик, књижевност, култура, модул Грчки језик, књижевност, култура, модул Кинески језик, књижевност, култура, модул Општа књижевност и теорија књижевности, модул Румунски језик, књижевност, култура, модул Скандинавски језик, књижевност, култура, модул Турски језик, књижевност, култура, модул Француски језик, књижевност, култура
Тип студијаосновне академске студије
Наставник (предавач)
Наставник/сарадник (вежбе)
    Наставник/сарадник (ДОН)
      Број ЕСПБ3.0Статус предметаизборни
      Условљеност другим предметимаНема услова.Облик условљености
      Циљеви изучавања предметаЦиљ предмета је да омогући основни ниво општих и посебних знања из области хомерологије. Стицање знања се одвија у три аспекта: контекстуално-културолошком, књижевнотеоријском и херменеутичко-естетском. У контекстуално-културолошком погледу, циљ предмета је сагледавање особености настанка Хомерових епова, као и њиховох сложеног њиховог митолошко-религијског, историјског и културолошког контекста. У књижевнотеоријском погледу, циљ предмета је упознавање структуралних, наративних, жанровских и поетичких одлика Хомерових епова, посредством савремених методолошких органона. У херменеутичко-естетском погледу, циљ предмета је стизање способности да се уоче вишеслојна значења Илијаде и Одисеје и да се сагледа природа њихове ванвремене поетске вредности.
      Исходи учења (стечена знања)По одслушаном предмету студенти ће стећи знања и способности потребне да се Хомерови епови анализирају на компетентан начин, као и да се препозна њихов интертекстуални удео у појединим уметничким делима, разних жанровских и дисциплинарних одређења, као и у културалним токовима и формацијама. Такође ће стећи способност да се ове епове сагледају у различитим контекстима и да их креативно повежу са разним културалним феноменима потоњих епоха, укључујући и савремену.
      Садржај предмета
      Линк ка страници предметаhttp://www.fil.bg.ac.rs/wp-content/uploads/studProg/oktk/OK-Homerovi-epovi.pdf
      Садржај теоријске наставеКонтекстуални увод – историјско-културолошки осврт на микенско и „хомерско“ доба; критско линеарно Б писмо, микенски текстови и критско-микенски споменици; хетитска култура; историјско-археолошки осврт на тематику Хомерових епова. Хомерско питање – хипотезе Милмана Парија и Алберта Лорда, Дагласа Крејна и Грегорија Нађа; сложеност историјско-културолошког контекста. Опште одлике Хомерове поетике: формулаички изрази; стални епитет. Фабула и парафабулативни сегменти; свет поређења – структура и функција, идејно-гномска вредност. Феномен инспирације – култ Муза; онтолошки статус и сврха поезије у епској аутопоетици; Приповедни облици и статус приповедача; наративна схема Илијаде и Одисеје. Свет богова – еволуција, микенске прото-форме; онтолошки статус хомерског хероја; Анализа Илијаде - мотив Ахилејевог гнева (mēnis) и аретичка етика; објектификација жене; основни модалитети односа између богова и људи; појам екфразе; семантика и симболика Ахилејевог штита; појам судбине; поимање смрти и смртности. Анализа Одисеје - сложеност Одисејевог лика; однос реалних и иреалних простора; онтолошка разноликост спева; катабаза као епски мотив; интертекстуални осврт (Еп о Гилгамешу, Енеида) и есхатолошке концепције; богиње Одисеје; лик Пенелопе. Метапоетски аспекти Хомерових епова: феномен калокагатије; интрафикционални аеди (Ахилеј, Фемије, Демодок, Одисеј), интрафикционална визија поезије.
      Садржај практичне наставе
      Литература
      1. Albin Leski, Povijest grčke književnosti, str. 23-95
      2. Џон Чедвик, Микенски свет
      3. Ервин Роде, Psychè - култ душе и вера у бесмртност код Грка
      4. Gregor Nagy, The Best of the Acheans
      5. The Cambridge Companion to Homer
      Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године
      ПредавањаВежбеДОНСтудијски и истраживачки радОстали часови
      2
      Методе извођења наставеПредавања, дискусије, усмена излагања студената.
      Оцена знања (максимални број поена 100)
      Предиспитне обавезеПоенаЗавршни испитПоена
      Активности у току предавања10Писмени испит70
      Практична наставаУсмени испит
      Пројекти
      Колоквијуми20
      Семинари