Навигација

Опис предмета

2109066 - Историја руског језика 2

Спецификација предмета
НазивИсторија руског језика 2
Акроним2109066
Студијски програмЈезик, књижевност, култура
Модулмодул Руски језик, књижевност, култура
Тип студијаосновне академске студије
Наставник (предавач)
Наставник/сарадник (вежбе)
    Наставник/сарадник (ДОН)
      Број ЕСПБ3.0Статус предметаизборни
      Условљеност другим предметимаОдслушани предмети: Увод у славистику 1, Увод у славистику 2, Старословенски језик 1, Старословенски језик 2, Упоредна граматика словенских језика 1, Упоредна граматика словенских језика 2, Историјa руског језика 1.Облик условљености
      Циљеви изучавања предметаТеоријски аспект: Истицање спецификума генезе руског књижевног језика и његовог развитка у дијахронијској перспективи. Праћење еволуције и особености у разним епохама и жанровима и сагледавање функционисања језичких чињеница, откривање узрока који су довели до рушења средњовековног језичког канона и утемељења савременог система језичких стилова. Успостављање веза између језика и књижевности, посебно са старом руском књижевношћу и књижевношћу 18. века са којима се узајамно допуњује и даје комплексан увид у процес настанка руске културе и духовности. Стицање увида у активне језичке процесе и порекло промена, као и општу динамику и интензитет развоја и мењања савременог руског језика од времена Совјетске Русије до краја 20. века.
      Исходи учења (стечена знања)Схватање механизама функционисања савременог руског језика у оквирима система комплементарних функционалних стилова, као и примена практично стечених знања – правилно употребљавања жанровски условљене лексике у руском језику и вођење рачуна о адекватном превођењу и транспоновању на српски језик. Ширење сазнања о језику као духовном и културно-историјском феномену на основу садржаја и порука старих споменика. Сагледавање језика не само као скупа језичких факата већ и са становишта историјског, националног и духовног идентитета народа.
      Садржај предмета
      Садржај теоријске наставеЈезик епохе Петра Великог: Језик и процеси у 18 веку: Формирање националног књижевног језика: Руски језик у 20.веку: Везе Историје руског са историјом српског језика:
      Садржај практичне наставеНије предвиђена.
      Литература
      1. Кожин, А. Н. Литературный язык Киевской Руси. Изд. „Русский язык“, Москва, 1981.
      2. Успенский, Б.А. Краткий очерк истории русского литературного языка (XI-XIX вв.). Гнозис, Москва 1994.
      3. Ремнёва, М.Л. Пути развития русского литературного языка XI – XVII вв. Изд. Московского университета, Москва 2003.
      4. К. Кончаревић, Сакрална комуникација: норме, традиције, средства. Православни богословски факултет – Институт за теолошка истраживања, Београд, 2014.
      5. К. Кончаревић, Поглед у теолингвистику. Јасен, Београд, 2015.
      Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године
      ПредавањаВежбеДОНСтудијски и истраживачки радОстали часови
      2
      Методе извођења наставеМетоде извођења наставе: Теоријска настава /предавања: Градиво се излаже са ослонцем на когнитивни принцип презентовања и увајања материје. Интерактивни приступ подразумева подстицање студената на изражавање властитог става и укључивање у дискусију. Демонстративно-илустративни и аналитички метод је погодан за предочавање и анализу примера, одломака, идиома, фраза, изрека, пословица, историцизама, архаизама, жанровски обојене лексике, и сл., те откривање њиховог историјског порекла и стилистичко-функционалне употребе у језику. При изради реферата, односно, семинарских радова користи се креативан приступ настави кроз монолошко-дијалошки вид презентовања, коментарисања и сучељавања ставова у току дускусије, везане уз задату тему, која се одабира и обрађује уз ишчитавање основне и шире литературе, као и обавезну научно-консултативну подршку наставника.
      Оцена знања (максимални број поена 100)
      Предиспитне обавезеПоенаЗавршни испитПоена
      Активности у току предавања10Писмени испит60
      Практична настава20Усмени испит
      Пројекти
      Колоквијуми
      Семинари10