Навигација

Опис предмета

1401116 - Методика наставе српског језика

Спецификација предмета
НазивМетодика наставе српског језика
Акроним1401116
Студијски програмСрпски језик и књижевност
МодулНаставнички профил
Тип студијаосновне академске студије
Наставник (предавач)
Наставник/сарадник (вежбе)
Наставник/сарадник (ДОН)
    Број ЕСПБ6.0Статус предметаобавезан
    Условљеност другим предметимаСтудент мора бити уписан на студијски програм Српски језик и књижевност.Облик условљености
    Циљеви изучавања предметаДа се студенти, будући наставници, оспособе да успешно изводе наставу српског језика и језичке културе у основним и средњим школама, тј. да знања стечена на различитим курсевима из језика на одговарајући начин примене у наставној пракси.
    Исходи учења (стечена знања)Очекује се да студенти, будући наставници, овладају теоријским знањем из наставе језика и да буду оспособљени за успешно извођење наставе.
    Садржај предмета
    Садржај теоријске наставеМетодика наставе језика, кроз садржаје предавања и вежби, обухвата теоријска разматрања и практичну примену, те моделовање методичких приступа у обради програмских садржаја из историје српског књижевног језика, фонетике, фонологије, морфологије, творбе речи, лексикологије, фразеологије, синтаксе и правописа српског језика. Будући наставници српског језика и књижевности оспособљавају се за научно засновану и методички адекватну презентацију језичких појава и појмова. Настава језичке културе обухвата развијање одговарајућег односа према локалном говору и књижевном језику, говорне вежбе (прозодијске и др.), различите облике писмених вежби и школске писмене задатке. Део курса односи се на улогу радија, телевизије, позоришта и филма у настави језика. Студенти се оспособљавају и за класификацију ученичких грешака и њихово отклањање. Најзад, разматрају се слободне активности ученика, ученичке смотре и такмичења.
    Садржај практичне наставеОсмишљањем и анализом методичких приступа, усмереним на овладавање нормативном граматиком и стилским могућностима матерњег језика, студенти се обучавају за преношење знања из свих области језика, за развијање смисла и способности ученика за правилно, течно, економично и уверљиво писмено и усмено изражавање, за осмишљање и примену фонетских, фонолошких, морфолошких, лексичких, семантичких, стилских и правописних вежбања, за успешно и функционално комбиновање наставних метода са циљем усвајања, обнављања и систематизовања знања из језика, као и за осамостаљивање и мотивисање ученика у примени и коришћењу уџбеника и наставних приручника.
    Литература
    1. Брборић 2004: Вељко Брборић, Правопис српског језика у наставној пракси, Београд: Филолошки факултет.
    2. Вељковић Станковић 2013: Драгана Вељковић Станковић, Комуникативни приступ у настави српског језика, Београд: Друштво за српски језик и књижевност Србије. (173–202)
    3. Дешић 1992: Милорад Дешић, Српски акценат с лакоћом, Београд: Завод за уџбенике и наставна средства.
    4. Николић 2006: Милија Николић, Методика наставе српског језика и књижевности, Београд: Завод за уџбенике и наставна средства. (633–881)
    5. Илић 2006: Павле Илић, Српски језик и књижевност у наставној теорији и пракси: методика наставе, Нови Сад: Змај. (499–578)
    Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године
    ПредавањаВежбеДОНСтудијски и истраживачки радОстали часови
    32
    Методе извођења наставеПредавања, вежбе, дискусије, усмена излагања, анализа домаћих задатака, консултације.
    Оцена знања (максимални број поена 100)
    Предиспитне обавезеПоенаЗавршни испитПоена
    Активности у току предавања10Писмени испит
    Практична наставаУсмени испит70
    Пројекти
    Колоквијуми20
    Семинари