Navigacija

Opis predmeta

1401116 - Metodika nastave srpskog jezika

Specifikacija predmeta
Naziv Metodika nastave srpskog jezika
Akronim 1401116
Studijski program Srpski jezik i književnost
Modul Nastavnički profil
Tip studija osnovne akademske studije
Nastavnik (predavač)
Nastavnik/saradnik (vežbe)
Nastavnik/saradnik (DON)
    Broj ESPB 6.0 Status predmeta obavezan
    Uslovljenost drugim predmetima Student mora biti upisan na studijski program Srpski jezik i književnost. Oblik uslovljenosti
    Ciljevi izučavanja predmeta Da se studenti, budući nastavnici, osposobe da uspešno izvode nastavu srpskog jezika i jezičke kulture u osnovnim i srednjim školama, tj. da znanja stečena na različitim kursevima iz jezika na odgovarajući način primene u nastavnoj praksi.
    Ishodi učenja (stečena znanja) Očekuje se da studenti, budući nastavnici, ovladaju teorijskim znanjem iz nastave jezika i da budu osposobljeni za uspešno izvođenje nastave.
    Sadržaj predmeta
    Sadržaj teorijske nastave Metodika nastave jezika, kroz sadržaje predavanja i vežbi, obuhvata teorijska razmatranja i praktičnu primenu, te modelovanje metodičkih pristupa u obradi programskih sadržaja iz istorije srpskog književnog jezika, fonetike, fonologije, morfologije, tvorbe reči, leksikologije, frazeologije, sintakse i pravopisa srpskog jezika. Budući nastavnici srpskog jezika i književnosti osposobljavaju se za naučno zasnovanu i metodički adekvatnu prezentaciju jezičkih pojava i pojmova. Nastava jezičke kulture obuhvata razvijanje odgovarajućeg odnosa prema lokalnom govoru i književnom jeziku, govorne vežbe (prozodijske i dr.), različite oblike pismenih vežbi i školske pismene zadatke. Deo kursa odnosi se na ulogu radija, televizije, pozorišta i filma u nastavi jezika. Studenti se osposobljavaju i za klasifikaciju učeničkih grešaka i njihovo otklanjanje. Najzad, razmatraju se slobodne aktivnosti učenika, učeničke smotre i takmičenja.
    Sadržaj praktične nastave Osmišljanjem i analizom metodičkih pristupa, usmerenim na ovladavanje normativnom gramatikom i stilskim mogućnostima maternjeg jezika, studenti se obučavaju za prenošenje znanja iz svih oblasti jezika, za razvijanje smisla i sposobnosti učenika za pravilno, tečno, ekonomično i uverljivo pismeno i usmeno izražavanje, za osmišljanje i primenu fonetskih, fonoloških, morfoloških, leksičkih, semantičkih, stilskih i pravopisnih vežbanja, za uspešno i funkcionalno kombinovanje nastavnih metoda sa ciljem usvajanja, obnavljanja i sistematizovanja znanja iz jezika, kao i za osamostaljivanje i motivisanje učenika u primeni i korišćenju udžbenika i nastavnih priručnika.
    Literatura
    1. Brborić 2004: Veljko Brborić, Pravopis srpskog jezika u nastavnoj praksi, Beograd: Filološki fakultet.
    2. Veljković Stanković 2013: Dragana Veljković Stanković, Komunikativni pristup u nastavi srpskog jezika, Beograd: Društvo za srpski jezik i književnost Srbije. (173–202)
    3. Dešić 1992: Milorad Dešić, Srpski akcenat s lakoćom, Beograd: Zavod za udžbenike i nastavna sredstva.
    4. Nikolić 2006: Milija Nikolić, Metodika nastave srpskog jezika i književnosti, Beograd: Zavod za udžbenike i nastavna sredstva. (633–881)
    5. Ilić 2006: Pavle Ilić, Srpski jezik i književnost u nastavnoj teoriji i praksi: metodika nastave, Novi Sad: Zmaj. (499–578)
    Broj časova aktivne nastave nedeljno tokom semestra/trimestra/godine
    Predavanja Vežbe DON Studijski i istraživački rad Ostali časovi
    3 2
    Metode izvođenja nastave Predavanja, vežbe, diskusije, usmena izlaganja, analiza domaćih zadataka, konsultacije.
    Ocena znanja (maksimalni broj poena 100)
    Predispitne obaveze Poena Završni ispit Poena
    Aktivnosti u toku predavanja 10 Pismeni ispit
    Praktična nastava Usmeni ispit 70
    Projekti
    Kolokvijumi 20
    Seminari