Навигација

Опис предмета

1405016 - Методика наставе књижевности

Спецификација предмета
НазивМетодика наставе књижевности
Акроним1405016
Студијски програмСрпска књижевност и језик
Модул
Тип студијаосновне академске студије
Наставник (предавач)
Наставник/сарадник (вежбе)
Наставник/сарадник (ДОН)
    Број ЕСПБ6.0Статус предметаизборни
    Условљеност другим предметимаПозитивно оцењене предиспитне обавезе из предмета Увод у Методику 05.Облик условљености
    Циљеви изучавања предметаОбучавање студената за успешно извођење наставе у основним школама, гимназијама и средњим стручним школама, односно, подстицање студената да уз уважавање дидактичких принципа и проверене наставне методологије своја стручна знања и умења из књижевности и српског језика на функционалан начин преносе на ученике. Упознавање студената са савременим тенденцијама у настави Српског језика и књижевности.
    Исходи учења (стечена знања)Студент поуздано и на функционалан начин користи наставну методологију и методичке радње у настави књижевности, те их примењује приликом обраде књижевних текстова различитих жанрова који се изучавају у основној школи, гимназији и средњој школи. Знања из области Методике наставе књижевности студент проширује у даљем самосталном истраживачком раду. На овај начин стиче додатне научне и стручне компетенције за разумевање и поуздано тумачење књижевних жанрова, односно за њихово адекватно читање и вредновање, као и за примену стечених знања у наставној пракси.
    Садржај предмета
    Садржај теоријске наставеМетодика наставе књижевности обухвата проучавање програмских садржаја који се усвајају путем предавања, семинарских вежби, студентских припрема и презентација, а обухватају следеће садржаје: наставну обраду књижевних дела (појам, нивое обраде), методичке радње у проучавању књижевног дела (мотивисање ученика, читање, врсте читања, истраживачке задатке и пројекте, локализовање текста, тумачење непознатих речи и израза, план текста, интерпретацију); проблемску, истраживачку и стваралачку наставу, методички приступ књижевним жанровима (тумачење народне и ауторске лирске песме, народне епске песме, народне и ауторске приповетке, збирке песама или збирке приповедне прозе, романа, драме); методолошко повезивање и обједињавање наставе књижевности и језика; слободне активности ученика. Оспособљавање студената за рад у специфичним околностима и у вези са захтевима савремене школе (инклузија, настава на даљину, међупредметне компетенције, стандарди и исходи учења...).
    Садржај практичне наставеПрактична настава: вежбе, дискусије, креативне радионице.На вежбама и при самосталном истраживачком раду (реферати, семинарски радови) студенти тумаче конкретна књижевна дела различитих жанрова, присутна у наставном контексту. Студенти методичка знања о настави књижевности и српског језика примењују у приступу наставним садржајима из књижевности и српског језика на оба школска нивоа.
    Литература
    1. Николић, Милија. 2009. Методика наставе српског језика и књижевности. Београд: Завод за уџбенике и наставна средства. Бајић, Љиљана. 1994. Методички приступ збирци приповедне прозе.Београд: Завод за уџбенике и наставна средства.
    2. Бајић, Љиљана. 2002. Књижевно дело Борисава Станковића у настави.Београд: Завод за уџбенике и наставна средства.
    3. Бајић, Љиљана. 2004. Одабране наставне интерпретације. Београд: Завод за уџбенике и наставна средства.
    4. Мркаљ, Зона. 2008. Наставно проучавање народних приповедака и предања. Београд: Друштво за српски језик и књижевност Србије.
    5. Станковић Шошо, Наташа. 2019. Књижевно дело Бранислава Нушића у настави. Београд: Друштво за српски језик и књижевност Србије. Станковић Шошо, Наташа 2006. Топос пута у српској народној бајци. Београд: Друштво за српски језик и књижевност Србије.
    Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године
    ПредавањаВежбеДОНСтудијски и истраживачки радОстали часови
    22
    Методе извођења наставеПредавања, вежбе (радионице), самостални истраживачки рад, дискусије, креативне радионице. Студенти ће методичка знања о настави књижевности примењивати приликом осмишљавања приступа наставним садржајима из књижевности на оба школска нивоа.
    Оцена знања (максимални број поена 100)
    Предиспитне обавезеПоенаЗавршни испитПоена
    Активности у току предавања10Писмени испит
    Практична настава10Усмени испит60
    Пројекти
    Колоквијуми
    Семинари20