Навигација

Опис предмета

1405028 - Српска књижевност 20. века

Спецификација предмета
НазивСрпска књижевност 20. века
Акроним1405028
Студијски програмСрпска књижевност и језик
Модул
Тип студијаосновне академске студије
Наставник (предавач)
Наставник/сарадник (вежбе)
Наставник/сарадник (ДОН)
    Број ЕСПБ15.0Статус предметаизборни
    Условљеност другим предметимаОблик условљености
    Циљеви изучавања предметаСтицање компетентних знања и теоријске и методолошке стручности из целокупне области српске књижевности 20. века, формирање свести о њеном значају и повезаности са националном и европском културом, уметношћу и историјом. Студент ће стећи темељно познавање и релевантне информације о периодима, правцима, ауторима и делима српске књижевности 20. века и умеће да их примени и проширује у даљем самосталном раду.
    Исходи учења (стечена знања)Студент стиче научне компетенције за познавање и разумевање савремених приступа проучавању модерне књижевности, аналитичке могућности самосталне примене научених метода у читању књижевних дела 20. века, као и способност за преношење тог знања ученицима у школској настави.
    Садржај предмета
    Садржај теоријске наставеПрeдмeт oбухвaтa кoнтинуирaни рaзвoj српскe књижeвнoсти oд пoчeткa 20. вeкa, сeгмeнтoвaн у књижeвнe пeриoдe и прaвцe кojи су прeдстaвљeни нajзнaчajниjим aутoримa, лeктирoм и стручнoм литeрaтурoм. Први пeриoд je мoдeрнa и oбухвaтa врeмe oд пoчeткa вeкa дo 1917. гoдинe. Прoучaвajу сe пoeзиja, прoзa и критикa нajзнaчajниjих aутoрa, кao и књижeвни живoт и пeриoдикa тoгa дoбa. Други пeриoд je aвaнгaрдa кoja oбухвaтa врeмe измeђу двa свeтскa рaтa. Чини je вeлики брoj пoкрeтa и знaчajних писaцa у пoeзиjи, прoзи и eсejистици. Трeћи пeриoд oбухвaтa послератни мoдeрнизaм, у oквиру кoгa сe прoучaвa рaзвoj књижeвнoсти дo 70-их гoдинa, а четврти пoстмoдeрну кoja oбухвaтa књижeвникe последње четвртине 20. века.
    Садржај практичне наставеНа вежбама и у самосталном истраживачком раду студенти тумаче конкретна књижевна дела у контексту поетика појединих периода. Студенти се оспособљавају да примењују знања стечена у оквиру теоријске наставе и да смостално критички разумевају и тумаче дела и појаве у модерној књижевности.
    Литература
    1. И. Секулић, Из домаћих књижевности, књ. 1, 1977; М. Богдановић, Стари и нови, књ.3, 1961; Р. Вучковић, Еспресионизам у хрватској и српској књижевности, 1978.
    2. Н. Петковић, Огледи о српским песницима, 2005; Ј. Делић, О поезији и поетици српске модерне, 2008; Н. Петковић, Два српска романа, 1988.
    3. А. Јерков, Од модернизма до постмодерне, 1991; П. Петровић, Авангардни роман без романа, 2017; И. Тартаља, Приповедачева естетика, 1979.
    4. З. Мишић, Критика песничког искуства,1986; Н. Милошевић, Зиданица на песку, 1978; Љ. Јеремић, Проза новог стила, 1976
    5. Ј. Делић, Хазарска призма, 1991; Љ. Јеремић, Глас из времена, 1993; А. Јерков, Нова текстуалност, 1992; А. Јерков, Смисао српског стиха, 2010. М. Ђурић,Трансмузикализација текста: музика српске модернистичке књижевности, 2022. Б. Вранеш, Витезови модернизма : витешки идеал у српском и светском роману XX века, 2022.
    Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године
    ПредавањаВежбеДОНСтудијски и истраживачки радОстали часови
    42
    Методе извођења наставеПредавања, вежбе.
    Оцена знања (максимални број поена 100)
    Предиспитне обавезеПоенаЗавршни испитПоена
    Активности у току предавањаПисмени испит10
    Практична наставаУсмени испит50
    Пројекти
    Колоквијуми30
    Семинари10