Навигација

Опис предмета

1427022 - Књига и библиотеке код Срба 2

Спецификација предмета
НазивКњига и библиотеке код Срба 2
Акроним1427022
Студијски програмЈезик, књижевност, култура
Модулмодул Библиотекарство и информатика
Тип студијаосновне академске студије
Наставник (предавач)
Наставник/сарадник (вежбе)
Наставник/сарадник (ДОН)
    Број ЕСПБ3.0Статус предметаизборни
    Условљеност другим предметимаКњига и библиотеке код Срба 1Облик условљености
    Циљеви изучавања предметаНовија историја књиге и библиотека код Срба обухвата период 18, 19. и 20. века. Предмет има за циљ да студенти стекну јасну слику о развоју културе књиге, писања и библиотека у протекла три века, као и о друштвеним и економским приликама које су погодовале или успоравале развој сваког од ова три феномена.
    Исходи учења (стечена знања)Проучавање најзначајнијих развојних етапе на пољу књиге и библиотека омогућавају студентима да уобличе слику о културном идентитету српског народа. Побољшава се разумевање појединих епоха и карактеристичних фаза у развоју писмености, књиге и библиотека код Срба и њихове економске и идеолошке условљености. Развија се интересовање за будућа истраживања на овом пољу. Јача се професионална компетентност студената.
    Садржај предмета
    Садржај теоријске наставеСрпска "књига" од друге четвртине 18. века до данас: развој штампарства и издаваштва, врсте публикација. Културни посленици на развоју писма и књиге. Српске библиотеке у Хабсбуршкој монархији. Развој библиотека код Срба у 19. веку: читалишта, јавне библиотеке, Народна библиотека у Београду, Библиотека Матице српске, Патријаршијска библиотека, школске, високошколске и специјалне библотеке. Приватне и задужбинске библиотеке. Библиотеке код Срба у 20. веку: историја и теорија. Библиотечка правна регулатива у историјској димензији.
    Садржај практичне наставеЗнамените личности историје књиге, књижарства, издаваштва и библиотекарства: њихов практични и теоријски допринос развоју професије и, посредно, развоју српске културе. Кроз практичну наставу студенти се подстичу да сазнају "ко је ко" у српском библиотекарству: упућују се у методологију израде лексикона знаменитих личности и даје им се задатак да по задатој методологији израде одговарајуће одреднице. Кроз делатност појединаца сагледава се делатност институција и организација, развој идеја и покрета који су значајни за садашњу позицију библиотека и библиотекарства код Срба.
    Литература
    1. Српски писци и књиге у 18. веку / Лаза Чурчић. - Нови Сад : Књижевна заједница, 1988.
    2. Читалишта у Србији у 19. веку / Десанка Стаматовић. - Панчево : Градска библиотека, 2011.
    3. Историја Народне библиотеке у Београду / Мираш Кићовић. - Београд: НБС, 1960.
    4. Српска књига : њени продавци и читаоци у 19. веку / Стојан Новаковић. - Београд, 1900.
    5. Библиотеке и идентитет / Гордана Стокић Симончић, Жељко Вучковић. – Панчево : Градска библиотека; Нови Сад : Филозофски факултет, 2012.
    Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године
    ПредавањаВежбеДОНСтудијски и истраживачки радОстали часови
    13
    Методе извођења наставемонолошка, интерактивно-комуникациона, вежбе у учионици и у библиотекама, презентације, радионице
    Оцена знања (максимални број поена 100)
    Предиспитне обавезеПоенаЗавршни испитПоена
    Активности у току предавања10Писмени испит
    Практична настава15Усмени испит55
    Пројекти
    Колоквијуми10
    Семинари10