Навигација

Опис предмета

2100997 - Инклузивно образовање

Спецификација предмета
НазивИнклузивно образовање
Акроним2100997
Студијски програмСрпска књижевност и језик,Српска књижевност и језик са компаратистиком,Српски језик и књижевност
МодулСрпски језик и књижевност - филологија и настава
Тип студијаосновне академске студије
Наставник (предавач)
Наставник/сарадник (вежбе)
    Наставник/сарадник (ДОН)
      Број ЕСПБ3.0Статус предметаизборни
      Условљеност другим предметимаПедагошка психологијаОблик условљености
      Циљеви изучавања предметаЦиљ предмета је да се студенти детаљније упознају са концептом инклузивног образовања, његовом применом у школској пракси, Индивидуалним образовним планом (ИОП) и улогом наставника у његовом креирању и спровођењу. Такође, да студенти познају и буду осетљиви на потребе и карактеристике когнитивног, емоционалног и социјалног развоја деце којој је потребна додатна подршка (деца са тешкоћама у развоју и надарена деца) и у складу са тим планирају и спроводе наставу. Посебна пажња биће усмерена на упознавање студената са карактеристикама језичке способности деце са тешкоћама у развоју и начинима на које могу да индивидуализују наставни процес тако да подрже и подстакну развој језичке способности.
      Исходи учења (стечена знања)Студент ће умети да: - препозна одређене развојне тешкоће и сметње деце којој је потребна посебна образовна подршка; - буде осетљив на тешкоће које имају у свакодневном функционисању у школи и да подстакне и подржи социјалну интеграцију; - индивидуализује приступ у раду са децом кроз планирање и спровођење наставе; - подржи развој језичке способности током наставног процеса у складу са сазнањима о специфичностима овог развоја код различитих категорија деце којима је потребна посебна подршка; - буде у стању да учествује у изради ИОПа и разуме специфичности оцењивања по ИОПу;
      Садржај предмета
      Садржај теоријске наставеИнклузија у процесу образовања: одређење појма; Различити модели инклузивног образовања (медицински и социјални); Предуслови за успешну инклузију, препреке инклузивном образовању; Компетенције наставника за учешће у инклузивном образовању; Класификација и учесталост јављања одређених развојних тешкоћа и сметњи; Когнитивне, емоцијалне и социјалне карактеристике ученика са потребом за додатном подршком; Језички развој и његове специфичности код различитих категорија деце којима је потребна додатна подршка; Могућности које дигиталне технологија пружа деци којој је потребна додатна подршка; Прављење ИОПа; оцењивање ученика по ИОПу; родитељи као сарадници у реализацији инклузивног образовања.
      Садржај практичне наставеСтуденти ће, подељени у групе по троје или четворо, у току семстра уз подршку наставника осмислити и спровести мало емпиријско истраживање везано за теме које се обрађују на курсу, написати извештај о истраживању и презентовати своје резултате пред осталим студентима на крају семестра.
      Литература
      1. Јеротијевић, М. и Мрше, С. (2015). Приручник за прилагођавање приступа образовању ученика из осетљивих група са примерима добре паксе (Буквар инклузивног образовања).
      2. Jovanović, O., & Rajović, V. (2015). Obrazovanje u školama i odeljenjima za učenike sa smetnjama u razvoju: koncepti i konteksti. U UNICEF (ur.), Analiza kvaliteta obrazovanja u školama i odeljenjima za učenike sa smetnjama u razvoju (5-23). Beograd: UNICEF i MPNTR.
      3. Мацура, С. (2015). Инклузивно образовање. Факултет педагошких наука Универзитета у Крагујевцу
      4. Škola po meri deteta: priručnik za rad sa učenicima redovne škole koji imaju teškoće u razvoju. Save the Children UK, Program za Srbiju, 2007
      5. Tutnjević, S. & Savić, M. (2019). Usvajanje jezika: uvod u razvojnu psiholingvistiku, Univerzitet u Banjoj Luci, Filozofski fakultet, Banja Luka. (poglavlje Usvajanje jezika kod dece atipičnog razvoja)
      Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године
      ПредавањаВежбеДОНСтудијски и истраживачки радОстали часови
      2
      Методе извођења наставеИнтерактивна настава, дискусије у малим и великим групама.
      Оцена знања (максимални број поена 100)
      Предиспитне обавезеПоенаЗавршни испитПоена
      Активности у току предавања10Писмени испит
      Практична настава10Усмени испит60
      Пројекти10
      Колоквијуми10
      Семинари