Navigacija

Opis predmeta

2100997 - Inkluzivno obrazovanje

Specifikacija predmeta
Naziv Inkluzivno obrazovanje
Akronim 2100997
Studijski program Srpska književnost i jezik,Srpska književnost i jezik sa komparatistikom,Srpski jezik i književnost
Modul Srpski jezik i književnost - filologija i nastava
Tip studija osnovne akademske studije
Nastavnik (predavač)
Nastavnik/saradnik (vežbe)
    Nastavnik/saradnik (DON)
      Broj ESPB 3.0 Status predmeta izborni
      Uslovljenost drugim predmetima Pedagoška psihologija Oblik uslovljenosti
      Ciljevi izučavanja predmeta Cilj predmeta je da se studenti detaljnije upoznaju sa konceptom inkluzivnog obrazovanja, njegovom primenom u školskoj praksi, Individualnim obrazovnim planom (IOP) i ulogom nastavnika u njegovom kreiranju i sprovođenju. Takođe, da studenti poznaju i budu osetljivi na potrebe i karakteristike kognitivnog, emocionalnog i socijalnog razvoja dece kojoj je potrebna dodatna podrška (deca sa teškoćama u razvoju i nadarena deca) i u skladu sa tim planiraju i sprovode nastavu. Posebna pažnja biće usmerena na upoznavanje studenata sa karakteristikama jezičke sposobnosti dece sa teškoćama u razvoju i načinima na koje mogu da individualizuju nastavni proces tako da podrže i podstaknu razvoj jezičke sposobnosti.
      Ishodi učenja (stečena znanja) Student će umeti da: - prepozna određene razvojne teškoće i smetnje dece kojoj je potrebna posebna obrazovna podrška; - bude osetljiv na teškoće koje imaju u svakodnevnom funkcionisanju u školi i da podstakne i podrži socijalnu integraciju; - individualizuje pristup u radu sa decom kroz planiranje i sprovođenje nastave; - podrži razvoj jezičke sposobnosti tokom nastavnog procesa u skladu sa saznanjima o specifičnostima ovog razvoja kod različitih kategorija dece kojima je potrebna posebna podrška; - bude u stanju da učestvuje u izradi IOPa i razume specifičnosti ocenjivanja po IOPu;
      Sadržaj predmeta
      Sadržaj teorijske nastave Inkluzija u procesu obrazovanja: određenje pojma; Različiti modeli inkluzivnog obrazovanja (medicinski i socijalni); Preduslovi za uspešnu inkluziju, prepreke inkluzivnom obrazovanju; Kompetencije nastavnika za učešće u inkluzivnom obrazovanju; Klasifikacija i učestalost javljanja određenih razvojnih teškoća i smetnji; Kognitivne, emocijalne i socijalne karakteristike učenika sa potrebom za dodatnom podrškom; Jezički razvoj i njegove specifičnosti kod različitih kategorija dece kojima je potrebna dodatna podrška; Mogućnosti koje digitalne tehnologija pruža deci kojoj je potrebna dodatna podrška; Pravljenje IOPa; ocenjivanje učenika po IOPu; roditelji kao saradnici u realizaciji inkluzivnog obrazovanja.
      Sadržaj praktične nastave Studenti će, podeljeni u grupe po troje ili četvoro, u toku semstra uz podršku nastavnika osmisliti i sprovesti malo empirijsko istraživanje vezano za teme koje se obrađuju na kursu, napisati izveštaj o istraživanju i prezentovati svoje rezultate pred ostalim studentima na kraju semestra.
      Literatura
      1. Jerotijević, M. i Mrše, S. (2015). Priručnik za prilagođavanje pristupa obrazovanju učenika iz osetljivih grupa sa primerima dobre pakse (Bukvar inkluzivnog obrazovanja).
      2. Jovanović, O., & Rajović, V. (2015). Obrazovanje u školama i odeljenjima za učenike sa smetnjama u razvoju: koncepti i konteksti. U UNICEF (ur.), Analiza kvaliteta obrazovanja u školama i odeljenjima za učenike sa smetnjama u razvoju (5-23). Beograd: UNICEF i MPNTR.
      3. Macura, S. (2015). Inkluzivno obrazovanje. Fakultet pedagoških nauka Univerziteta u Kragujevcu
      4. Škola po meri deteta: priručnik za rad sa učenicima redovne škole koji imaju teškoće u razvoju. Save the Children UK, Program za Srbiju, 2007
      5. Tutnjević, S. & Savić, M. (2019). Usvajanje jezika: uvod u razvojnu psiholingvistiku, Univerzitet u Banjoj Luci, Filozofski fakultet, Banja Luka. (poglavlje Usvajanje jezika kod dece atipičnog razvoja)
      Broj časova aktivne nastave nedeljno tokom semestra/trimestra/godine
      Predavanja Vežbe DON Studijski i istraživački rad Ostali časovi
      2
      Metode izvođenja nastave Interaktivna nastava, diskusije u malim i velikim grupama.
      Ocena znanja (maksimalni broj poena 100)
      Predispitne obaveze Poena Završni ispit Poena
      Aktivnosti u toku predavanja 10 Pismeni ispit
      Praktična nastava 10 Usmeni ispit 60
      Projekti 10
      Kolokvijumi 10
      Seminari