Навигација

Опис предмета

2101021 - Старословенски језик 1

Спецификација предмета
НазивСтарословенски језик 1
Акроним2101021
Студијски програмСрпски језик и књижевност
МодулСрпски језик и књижевност - филологија и лингвистика, Српски језик и књижевност - филологија и настава
Тип студијаосновне академске студије
Наставник (предавач)
Наставник/сарадник (вежбе)
Наставник/сарадник (ДОН)
    Број ЕСПБ3.0Статус предметаизборни
    Условљеност другим предметимаОблик условљености
    Циљеви изучавања предметаУпознавање са основним појмовима упоредно-историјске словенске лингвистике, појмом прасловенског језика и прасловенским гласовним променама; културноисторијском контекстoм настанка словенске писмености, односом старословенског и прасловенског односно старословенског и црквенословенског језика; графијским и фонолошким системом старословенског језика.
    Исходи учења (стечена знања)Овладавање основним појмовима упоредно-историјске словенске лингвистике, етапама развитка словенских језика и основама старословенског језика; оспособљавање за самосталну (графијско-)фонолошку анализу старословенских текстова.
    Садржај предмета
    Линк ка страници предметаhttps://www.praslavia.fil.rs/
    Садржај теоријске наставеI. Словенски језици и њихова класификација. Појам прасловенског језика. Методи изучавања прасловенског језика. Периодизација историје прасловенског језика. Проблем словенске прадомовине. Дијалекатска дифeренцијација прасловенског језика и сеобе Словена. Словенски етноними. Лексичке позајмљенице у прасловенском језику. II. Упоредно-историјско изучавање старословенског језика. Значај старословенског језика за реконструкцију дописмене словенске језичке историје. Најпознатији речници и граматике. Појам „старословенски језикˮ и његов однос према појмовима „словенски језикˮ, „црквенословенски језикˮ и сл. III. Постанак словенске писмености. Живот и делатност Ћирила и Методија. Питање дијалекатске основе стрословенског језика. Глагољица и ћирилица. Центри словенске писмености у 9–11. веку. Старословенски канонски споменици. IV. Гласовни систем старословенског језика у канонским старословенским текстовима 10. и 11. века. Фонетска структура слога. Полугласници. Гласовни систем прасловенског језика. Прасловенске гласовне промене и њихов одраз у споменицима старословенског језика: преглас, превој вокала; гласовне промене повезане са законом отвореног слога (монофтонгизација дифтонга; постанак назала; постанак слоговних сонаната; метатеза ликвида; дисимилација и упрошћавање сугласничких група; протетички гласови); гласовне промене повезане са тенденцијом унутaрслоговног синхармонизма (палатализација задњонепчаних сугласника; јотовање).Типологија гласовних промена.
    Садржај практичне наставеРазговара се о месту прасловенског језика у индоевропској језичкој породици, месту старословенског језика унутар словенске групе језика и настанку и развитку словенске писмености. Рад на тексту: 1) читање и транскрипција текстова старословенских канонских споменика; 2) препознавање и анализа гласовних промена из старословенске епохе; 3) констатовање одраза прасловенских гласовних промена у старословенским класичним споменицима и њихова анализа. Коришћење речника старословенског језика.
    Литература
    1. С. Николић, Старословенски jeзик I–II, Београд: Требник, 2002. / С. Николић, Старословенски језик : правопис, гласови, облици, примери са речником, Београд – Бања Лука, 2008. [Било које издање.]
    2. П. Ђорђић, Старословенски језик, Нови Сад: Матица српска, 1975.
    3. С. Вучковић, Старословенски језик : приручник са вежбама за студенте србистике и славистике основних и мастер студија, Београд: Филолошки факултет (Београд: Чигоја штампа), 2016.
    4. П. Пипер, Увод у славистику 1, Београд: Завод за уџбенике и наставна средства, 1998.
    5. Ј. Грковић-Мејџор, „Настанак и рана историја словенске писменостиˮ, Летопис Матице српске, књ. 478, св. 4, октобар, 2006, стр. 723–733.
    Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године
    ПредавањаВежбеДОНСтудијски и истраживачки радОстали часови
    21
    Методе извођења наставе
    Оцена знања (максимални број поена 100)
    Предиспитне обавезеПоенаЗавршни испитПоена
    Активности у току предавања10Писмени испит
    Практична настава20Усмени испит70
    Пројекти
    Колоквијуми
    Семинари