2101021 - Старословенски језик 1
Спецификација предмета | ||||
---|---|---|---|---|
Назив | Старословенски језик 1 | |||
Акроним | 2101021 | |||
Студијски програм | Српски језик и књижевност | |||
Модул | Српски језик и књижевност - филологија и лингвистика, Српски језик и књижевност - филологија и настава | |||
Тип студија | основне академске студије | |||
Наставник (предавач) | ||||
Наставник/сарадник (вежбе) | ||||
Наставник/сарадник (ДОН) | ||||
Број ЕСПБ | 3.0 | Статус предмета | изборни | |
Условљеност другим предметима | Облик условљености | |||
Циљеви изучавања предмета | Упознавање са основним појмовима упоредно-историјске словенске лингвистике, појмом прасловенског језика и прасловенским гласовним променама; културноисторијском контекстoм настанка словенске писмености, односом старословенског и прасловенског односно старословенског и црквенословенског језика; графијским и фонолошким системом старословенског језика. | |||
Исходи учења (стечена знања) | Овладавање основним појмовима упоредно-историјске словенске лингвистике, етапама развитка словенских језика и основама старословенског језика; оспособљавање за самосталну (графијско-)фонолошку анализу старословенских текстова. | |||
Садржај предмета | ||||
Линк ка страници предмета | https://www.praslavia.fil.rs/ | |||
Садржај теоријске наставе | I. Словенски језици и њихова класификација. Појам прасловенског језика. Методи изучавања прасловенског језика. Периодизација историје прасловенског језика. Проблем словенске прадомовине. Дијалекатска дифeренцијација прасловенског језика и сеобе Словена. Словенски етноними. Лексичке позајмљенице у прасловенском језику. II. Упоредно-историјско изучавање старословенског језика. Значај старословенског језика за реконструкцију дописмене словенске језичке историје. Најпознатији речници и граматике. Појам „старословенски језикˮ и његов однос према појмовима „словенски језикˮ, „црквенословенски језикˮ и сл. III. Постанак словенске писмености. Живот и делатност Ћирила и Методија. Питање дијалекатске основе стрословенског језика. Глагољица и ћирилица. Центри словенске писмености у 9–11. веку. Старословенски канонски споменици. IV. Гласовни систем старословенског језика у канонским старословенским текстовима 10. и 11. века. Фонетска структура слога. Полугласници. Гласовни систем прасловенског језика. Прасловенске гласовне промене и њихов одраз у споменицима старословенског језика: преглас, превој вокала; гласовне промене повезане са законом отвореног слога (монофтонгизација дифтонга; постанак назала; постанак слоговних сонаната; метатеза ликвида; дисимилација и упрошћавање сугласничких група; протетички гласови); гласовне промене повезане са тенденцијом унутaрслоговног синхармонизма (палатализација задњонепчаних сугласника; јотовање).Типологија гласовних промена. | |||
Садржај практичне наставе | Разговара се о месту прасловенског језика у индоевропској језичкој породици, месту старословенског језика унутар словенске групе језика и настанку и развитку словенске писмености. Рад на тексту: 1) читање и транскрипција текстова старословенских канонских споменика; 2) препознавање и анализа гласовних промена из старословенске епохе; 3) констатовање одраза прасловенских гласовних промена у старословенским класичним споменицима и њихова анализа. Коришћење речника старословенског језика. | |||
Литература | ||||
| ||||
Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године | ||||
Предавања | Вежбе | ДОН | Студијски и истраживачки рад | Остали часови |
2 | 1 | |||
Методе извођења наставе | ||||
Оцена знања (максимални број поена 100) | ||||
Предиспитне обавезе | Поена | Завршни испит | Поена | |
Активности у току предавања | 10 | Писмени испит | ||
Практична настава | 20 | Усмени испит | 70 | |
Пројекти | ||||
Колоквијуми | ||||
Семинари |