Навигација

Опис предмета

2104043 - Бугарска књижевност 3

Спецификација предмета
НазивБугарска књижевност 3
Акроним2104043
Студијски програмЈезик, књижевност, култура
Модулмодул Албански језик, књижевност, култура, модул Арапски језик, књижевност, култура, модул Бугарски језик, књижевност, култура, модул Грчки језик, књижевност, култура, модул Мађарски језик, књижевност, култура, модул Општа књижевност и теорија књижевности, модул Пољски језик, књижевност, култура, модул Румунски језик, књижевност, култура, модул Словачки језик, књижевност, култура, модул Турски језик, књижевност, култура, модул Украјински језик, књижевност, култура, модул Холандски језик, књижевност, култура, модул Чешки језик, књижевност, култура, модул Шпански језик, хиспанске књижевности и културе
Тип студијаосновне академске студије
Наставник (предавач)
Наставник/сарадник (вежбе)
Наставник/сарадник (ДОН)
    Број ЕСПБ6.0Статус предметаизборни
    Условљеност другим предметимаОблик условљености
    Циљеви изучавања предметаУпознавање са карактеристикама друштвеноисториjске и културноисториjске ситуациjе развоjа бугарске књижевности у периоду од друге половине 18. до средине 19. века. Стицање знања и разумевањe репрезентативних остварења бугарске књижевности из наведеног периода.
    Исходи учења (стечена знања)Студент ће се упознати са културним и књижевним условима развоjа бугарске књижевности у наведеном раздобљу. Читаће и анализирати књижевна дела и живот и рад аутора повезаних са настанком народног језика, првих буквара и световних школа. Студент ће умети да разликуjе и повезуjе са интеркултуралним словенским контекстом особине просветитељства у бугарскоj књижевности.
    Садржај предмета
    Садржај теоријске наставеКарактер и значаj народног препорода код Бугара. Основне особине књижевности препорода. Периодизациjа. Први период (друга половина 18. века ‒ средина 19. века) ‒ просветитељски период. Паjсиjе Хиландарски, Софрониjе Врачански. Развоj световног образовања ‒ Петар Берон, Васил Априлов, Неофит Рилски. Борба за црквену и културну независност ‒ Неофит Бозвели. Периодика опште и културне намене и дебата око стандардизациjе jезика ‒ Иван Богоров и др. Развоj жанрова (лирска песма, поема и приповетка). Наjден Геров, Георги Раковски, Добри Чинтулов, Петко Р. Славеjков.
    Садржај практичне наставеАналитички рад на текстовима из прве етапе народног препорода. "Историjа славенобугарска", идеjе просветитељства и препорода, публицистичност (први и други предговор). "Житиjе и страдања грешног Софрониjа" и ново виђење човека. "Рибљи буквар" и основи световног образовања, енциклопедизам. Иван Богоров. Борба за културну независност ‒ "Плач бедния Мати Болгария". Поема "Стоjан и Рада". Еп "Горски путник" Раковског. Лирске песме Добри Чинтулова, карактеристика књижевног хероjа. Лирско, епско и хумористичко песништво Петка Р. Славеjкова. Поема "Извор Белоноге".
    Литература
    1. Светлозар Игов. Историја нове бугарске књижевности. Београд, 2004.
    2. Пантић, Михајло, Дарина Дончева. Хрестоматија бугарске књижевности. Београд, 2007.
    3. Радев, И. История на българската литература през Възраждането. В. Търново, 1997.
    4. Николова, Ю. Записки по българска възрожденска литература. Пловдив, 2004,
    5. Жечев, Т. Българският Великден или страстите български. Всички издания.
    Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године
    ПредавањаВежбеДОНСтудијски и истраживачки радОстали часови
    13
    Методе извођења наставе
    Оцена знања (максимални број поена 100)
    Предиспитне обавезеПоенаЗавршни испитПоена
    Активности у току предавања10Писмени испит
    Практична настава10Усмени испит60
    Пројекти
    Колоквијуми20
    Семинари