Навигација

Опис предмета

2106015 - Поетика српске књижевности барока, просвећености, класицизма, предроматизма и романтизма

Спецификација предмета
НазивПоетика српске књижевности барока, просвећености, класицизма, предроматизма и романтизма
Акроним2106015
Студијски програмСрпска књижевност и језик са компаратистиком
Модул
Тип студијаосновне академске студије
Наставник (предавач)
Наставник/сарадник (вежбе)
Наставник/сарадник (ДОН)
    Број ЕСПБ3.0Статус предметаизборни
    Условљеност другим предметимаОблик условљености
    Циљеви изучавања предметаСтицање знања о поетици српске књижевности XVIII и XIX века, њеној разуђеној поетичкој мапи на којој се каткад сукцесивно, каткад симултано јављају, трају и нестају поетичке особине барока, просвећености, класицизма, предромантизма и романтизма. Сазнавање тежишних поетичких обележја ових стилских праваца и идејних покрета са становишта истраживања како теоријских претпоставки тих жанрова, тако и опуса појединачних аутора репрезентативних за њихову појаву, са посебним нагласком на писце чија се дела налазе у наставним плановима основних и средњих школа.
    Исходи учења (стечена знања)(1) Способност уочавања константи и доминанти развоја поетике српске књижевности у времену барока, просвећености, класицизма, предромантизма и романтизма; (2) разумевање књижевнотеоријских и уже гледано поетичких феномена у оквирима овог изузетно стилски и жанровски разуђеног раздобља и то са освртом и на дијахронијски и на синхронијски контекст њихове генезе и профилисања; (3) способност разумевања и тумачења књижевних дела обухваћених наставним програмом предмета; (4) познавање основних поетичких обележја књижевности ових периода унутар европског контекста (утицаји, везе, рецепција наше књижевности у свету, рецепција светске литературе у нашим круговима ...) и (5) способност интерпретације дела свих писаца, појава и стилова који су заступљени у наставним плановима и програмима основних и средњих школа.
    Садржај предмета
    Садржај теоријске наставеПредмет обухвата поетички статус нове српске књижевности од времена њене појаве након Велике сеобе, преко њеног конституисања у добу барока и просвећености, профилисања појмова литературе у ужем смислу те речи или лепе књижевности са појавом стилова класицизма и сентиментализма, и сазревањем у времену предромантизма које је свој врхунац досегло у романтичарској поетици. Овим се предметом уоквирује истраживање конститутивних обележја поетика наведених периода и праваца развоја са посебним освртом на елементе који долазе из традиције српске књижевности (средњовековна и народна књижевности) и наслеђа европске литературе. Динамична слика развоја српске књижевности у XVIII и XIX веку свој пуни одраз добија управо унутар истраживања поетике које се реализује на следећим нивоима: (1) ниво епохе; (2) ниво стилског правца; (3) ниво експлицитне поетике појединачних аутора: програми, манифести, расправе, књижевнокритички и књижевнотеоријски написи и (4) ниво имплицитне поетике појединачних аутора.
    Садржај практичне наставеВежбе – разумевање и тумачење опуса одређених аутора, њихових појединачних остварења са становишта истраживања како поетичких претпоставки њиховог стварања тако и епохе/правца којем они припадају.
    Литература
    1. http://www.fil.bg.ac.rs/wp-content/uploads/studProg/srpskaKnjizevnost/%D0%9F%D1%80%D0%BE%D0%B3%D1%80%D0%B0%D0%BC%20%D0%B0%D0%BA%D1%82%D1%83%D0%B5%D0%BB%D0%B0%D0%BD%20(%D0%BE%D0%B4%202014-15)%20%D0%B2.2.pdf
    Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године
    ПредавањаВежбеДОНСтудијски и истраживачки радОстали часови
    44
    Методе извођења наставе(1) предавања; (2) вежбе –аналитички поступци; (3) вежбе – синтетички поступци;
    Оцена знања (максимални број поена 100)
    Предиспитне обавезеПоенаЗавршни испитПоена
    Активности у току предавања30Писмени испит35
    Практична наставаУсмени испит35
    Пројекти
    Колоквијуми
    Семинари