Navigacija

Opis predmeta

2106015 - Poetika srpske književnosti baroka, prosvećenosti, klasicizma, predromatizma i romantizma

Specifikacija predmeta
Naziv Poetika srpske književnosti baroka, prosvećenosti, klasicizma, predromatizma i romantizma
Akronim 2106015
Studijski program
Modul
Tip studija
Nastavnik (predavač)
Nastavnik/saradnik (vežbe)
Nastavnik/saradnik (DON)
    Broj ESPB 3.0 Status predmeta izborni
    Uslovljenost drugim predmetima Oblik uslovljenosti
    Ciljevi izučavanja predmeta Sticanje znanja o poetici srpske književnosti XVIII i XIX veka, njenoj razuđenoj poetičkoj mapi na kojoj se katkad sukcesivno, katkad simultano javljaju, traju i nestaju poetičke osobine baroka, prosvećenosti, klasicizma, predromantizma i romantizma. Saznavanje težišnih poetičkih obeležja ovih stilskih pravaca i idejnih pokreta sa stanovišta istraživanja kako teorijskih pretpostavki tih žanrova, tako i opusa pojedinačnih autora reprezentativnih za njihovu pojavu, sa posebnim naglaskom na pisce čija se dela nalaze u nastavnim planovima osnovnih i srednjih škola.
    Ishodi učenja (stečena znanja) (1) Sposobnost uočavanja konstanti i dominanti razvoja poetike srpske književnosti u vremenu baroka, prosvećenosti, klasicizma, predromantizma i romantizma; (2) razumevanje književnoteorijskih i uže gledano poetičkih fenomena u okvirima ovog izuzetno stilski i žanrovski razuđenog razdoblja i to sa osvrtom i na dijahronijski i na sinhronijski kontekst njihove geneze i profilisanja; (3) sposobnost razumevanja i tumačenja književnih dela obuhvaćenih nastavnim programom predmeta; (4) poznavanje osnovnih poetičkih obeležja književnosti ovih perioda unutar evropskog konteksta (uticaji, veze, recepcija naše književnosti u svetu, recepcija svetske literature u našim krugovima ...) i (5) sposobnost interpretacije dela svih pisaca, pojava i stilova koji su zastupljeni u nastavnim planovima i programima osnovnih i srednjih škola.
    Sadržaj predmeta
    Sadržaj teorijske nastave Predmet obuhvata poetički status nove srpske književnosti od vremena njene pojave nakon Velike seobe, preko njenog konstituisanja u dobu baroka i prosvećenosti, profilisanja pojmova literature u užem smislu te reči ili lepe književnosti sa pojavom stilova klasicizma i sentimentalizma, i sazrevanjem u vremenu predromantizma koje je svoj vrhunac doseglo u romantičarskoj poetici. Ovim se predmetom uokviruje istraživanje konstitutivnih obeležja poetika navedenih perioda i pravaca razvoja sa posebnim osvrtom na elemente koji dolaze iz tradicije srpske književnosti (srednjovekovna i narodna književnosti) i nasleđa evropske literature. Dinamična slika razvoja srpske književnosti u XVIII i XIX veku svoj puni odraz dobija upravo unutar istraživanja poetike koje se realizuje na sledećim nivoima: (1) nivo epohe; (2) nivo stilskog pravca; (3) nivo eksplicitne poetike pojedinačnih autora: programi, manifesti, rasprave, književnokritički i književnoteorijski napisi i (4) nivo implicitne poetike pojedinačnih autora.
    Sadržaj praktične nastave Vežbe – razumevanje i tumačenje opusa određenih autora, njihovih pojedinačnih ostvarenja sa stanovišta istraživanja kako poetičkih pretpostavki njihovog stvaranja tako i epohe/pravca kojem oni pripadaju.
    Literatura
    1. http://www.fil.bg.ac.rs/wp-content/uploads/studProg/srpskaKnjizevnost/%D0%9F%D1%80%D0%BE%D0%B3%D1%80%D0%B0%D0%BC%20%D0%B0%D0%BA%D1%82%D1%83%D0%B5%D0%BB%D0%B0%D0%BD%20(%D0%BE%D0%B4%202014-15)%20%D0%B2.2.pdf
    Broj časova aktivne nastave nedeljno tokom semestra/trimestra/godine
    Predavanja Vežbe DON Studijski i istraživački rad Ostali časovi
    4 4
    Metode izvođenja nastave (1) predavanja; (2) vežbe –analitički postupci; (3) vežbe – sintetički postupci;
    Ocena znanja (maksimalni broj poena 100)
    Predispitne obaveze Poena Završni ispit Poena
    Aktivnosti u toku predavanja 30 Pismeni ispit 35
    Praktična nastava Usmeni ispit 35
    Projekti
    Kolokvijumi
    Seminari