Навигација

Опис предмета

2108941 - Античка драма 1

Спецификација предмета
НазивАнтичка драма 1
Акроним2108941
Студијски програмЈезик, књижевност, култура
Модулмодул Арапски језик, књижевност, култура, модул Грчки језик, књижевност, култура, модул Кинески језик, књижевност, култура, модул Општа књижевност и теорија књижевности, модул Румунски језик, књижевност, култура, модул Скандинавски језик, књижевност, култура, модул Турски језик, књижевност, култура, модул Француски језик, књижевност, култура
Тип студијаосновне академске студије
Наставник (предавач)
Наставник/сарадник (вежбе)
    Наставник/сарадник (ДОН)
      Број ЕСПБ3.0Статус предметаизборни
      Условљеност другим предметимаНема услова.Облик условљености
      Циљеви изучавања предметаЦиљ предмета је да омогући основни ниво општих и посебних знања из области античке драме, у домену Есхилове и Софоклове трагедиографије. Стицање знања се одвија у три аспекта: књижевноисторијском, књижевнотеоријском и херменеутичко-естетском. У књижевноисторијском погледу, циљ предмета је сагледавање настанка и еволуције трагедије као једног од темељних феномена античке и опште културе, као и уочавање њених контекстуални веза са културолошки блиским феноменима: демократијом, реториком, филозофијом. У књижевнотеоријском погледу, циљ предмета је уочавање жанровских законитости трагедије, као и сагледавање снажне динамике коју жанр ности у себи. У херменеутичко-естетском погледу, циљ предмета је препознавање полисемије и полифоније трагичког дела, потом уочавање самосвојности античке трагедије и аутохтоног трагичког феномена наспрам других драмских остварења у историји светске књижевности, као и овладавање умећем тумачења појединих трагичких дела, уз препознавање њихове контемплативне, естетске и симболичке вредности.
      Исходи учења (стечена знања)Исход предмета лежи у знањима и способностима да се рана и развијена хеленска трагедија анализира на компетентан начин, да се разуме њена самосвојна идејна и естетска вредност те да се препозна њен интертекстуални удео у касније насталим уметничким делима, разних жанровских и дисциплинарних одређења, као и у културалним токовима и формацијама. Стећи ће такође и знања и способности неопходне да се основни мотиви, идејни токови и естетски квалитети Есхилове и Софоклове трагедиографије сагледају у различитим контекстима и да се креативно повежу са разним феноменима потоњих епоха, укључујући и савремену.
      Садржај предмета
      Линк ка страници предметаhttp://www.fil.bg.ac.rs/lang/sr/katedre/opsta-knjizevnosti-i-teorija-knjizevnosti/studijski-program/
      Садржај теоријске наставеФеномен драме; култ Диониса и литургијска природа античке драме; семантика Диониса и Аполона на нивоу компаративне митологије, Ничеови конструкти и њихов рефлекс у деконструкционистичкој мисли; појмови ентузијазма и екстазе. Настанак трагедије – филолошко-историјски осврт; однос драме и демократије; феномен трагичког и упознавање са основним правцима у анализи трагичног феномена - ритуалистичким, антропо-структуралистичким, психоаналитичким, деконструкционистичким; Структуралне и формалне особености трагедије – естетика органске форме; структурална двострукост – феномен трагичког хора; однос перформативног и текстуалног; рецептивни ланац и рецептивни одговор; емпатија и катарза као психолошки феномен; Настанак и порекло трагичких појмова; мијазма и катарза као ритуални феномен; ритуални аспекти трагичке визије. Опште одлике Есхиловог стваралаштва; херменеутичка анализа Окованог Прометеја и Орестије. Опште одлике Софокловог стваралаштва; херменеутичка анализа Електре, Антигоне, Цара Едипа и Едипа на Колону. Идејни значај Софоклове трагедиографије.
      Садржај практичне наставе
      Литература
      1. Теорија трагедије, прир. Зоран Стојановић, Нолит, Београд, 1984.
      2. Лески, Албин. 1995. Грчка трагедија. Превео Томислав Бекић. Београд.
      3. Charles Segal, Tragedy and Civilization, London, 1981.
      4. Фридрих Ниче, Рођење трагедије из духа музике, Списи о грчкој књижевности и филозофији, Сремски Карловци, 1998.
      5. Oedipus. Myth and Drama, ed. by Kallich, MacLeich, Schoenbohm, New York, 1968.
      Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године
      ПредавањаВежбеДОНСтудијски и истраживачки радОстали часови
      2
      Методе извођења наставеПредавања, интерактивна настава у виду разговора и дискусија са студентима.
      Оцена знања (максимални број поена 100)
      Предиспитне обавезеПоенаЗавршни испитПоена
      Активности у току предавања10Писмени испит
      Практична наставаУсмени испит70
      Пројекти
      Колоквијуми20
      Семинари