Navigacija

Opis predmeta

2108941 - Antička drama 1

Specifikacija predmeta
Naziv Antička drama 1
Akronim 2108941
Studijski program Jezik, književnost, kultura
Modul modul Arapski jezik, književnost, kultura, modul Grčki jezik, književnost, kultura, modul Kineski jezik, književnost, kultura, modul Opšta književnost i teorija književnosti, modul Rumunski jezik, književnost, kultura, modul Skandinavski jezik, književnost, kultura, modul Turski jezik, književnost, kultura, modul Francuski jezik, književnost, kultura
Tip studija osnovne akademske studije
Nastavnik (predavač)
Nastavnik/saradnik (vežbe)
    Nastavnik/saradnik (DON)
      Broj ESPB 3.0 Status predmeta izborni
      Uslovljenost drugim predmetima Nema uslova. Oblik uslovljenosti
      Ciljevi izučavanja predmeta Cilj predmeta je da omogući osnovni nivo opštih i posebnih znanja iz oblasti antičke drame, u domenu Eshilove i Sofoklove tragediografije. Sticanje znanja se odvija u tri aspekta: književnoistorijskom, književnoteorijskom i hermeneutičko-estetskom. U književnoistorijskom pogledu, cilj predmeta je sagledavanje nastanka i evolucije tragedije kao jednog od temeljnih fenomena antičke i opšte kulture, kao i uočavanje njenih kontekstualni veza sa kulturološki bliskim fenomenima: demokratijom, retorikom, filozofijom. U književnoteorijskom pogledu, cilj predmeta je uočavanje žanrovskih zakonitosti tragedije, kao i sagledavanje snažne dinamike koju žanr nosti u sebi. U hermeneutičko-estetskom pogledu, cilj predmeta je prepoznavanje polisemije i polifonije tragičkog dela, potom uočavanje samosvojnosti antičke tragedije i autohtonog tragičkog fenomena naspram drugih dramskih ostvarenja u istoriji svetske književnosti, kao i ovladavanje umećem tumačenja pojedinih tragičkih dela, uz prepoznavanje njihove kontemplativne, estetske i simboličke vrednosti.
      Ishodi učenja (stečena znanja) Ishod predmeta leži u znanjima i sposobnostima da se rana i razvijena helenska tragedija analizira na kompetentan način, da se razume njena samosvojna idejna i estetska vrednost te da se prepozna njen intertekstualni udeo u kasnije nastalim umetničkim delima, raznih žanrovskih i disciplinarnih određenja, kao i u kulturalnim tokovima i formacijama. Steći će takođe i znanja i sposobnosti neophodne da se osnovni motivi, idejni tokovi i estetski kvaliteti Eshilove i Sofoklove tragediografije sagledaju u različitim kontekstima i da se kreativno povežu sa raznim fenomenima potonjih epoha, uključujući i savremenu.
      Sadržaj predmeta
      Link ka stranici predmeta http://www.fil.bg.ac.rs/lang/sr/katedre/opsta-knjizevnosti-i-teorija-knjizevnosti/studijski-program/
      Sadržaj teorijske nastave Fenomen drame; kult Dionisa i liturgijska priroda antičke drame; semantika Dionisa i Apolona na nivou komparativne mitologije, Ničeovi konstrukti i njihov refleks u dekonstrukcionističkoj misli; pojmovi entuzijazma i ekstaze. Nastanak tragedije – filološko-istorijski osvrt; odnos drame i demokratije; fenomen tragičkog i upoznavanje sa osnovnim pravcima u analizi tragičnog fenomena - ritualističkim, antropo-strukturalističkim, psihoanalitičkim, dekonstrukcionističkim; Strukturalne i formalne osobenosti tragedije – estetika organske forme; strukturalna dvostrukost – fenomen tragičkog hora; odnos performativnog i tekstualnog; receptivni lanac i receptivni odgovor; empatija i katarza kao psihološki fenomen; Nastanak i poreklo tragičkih pojmova; mijazma i katarza kao ritualni fenomen; ritualni aspekti tragičke vizije. Opšte odlike Eshilovog stvaralaštva; hermeneutička analiza Okovanog Prometeja i Orestije. Opšte odlike Sofoklovog stvaralaštva; hermeneutička analiza Elektre, Antigone, Cara Edipa i Edipa na Kolonu. Idejni značaj Sofoklove tragediografije.
      Sadržaj praktične nastave
      Literatura
      1. Teorija tragedije, prir. Zoran Stojanović, Nolit, Beograd, 1984.
      2. Leski, Albin. 1995. Grčka tragedija. Preveo Tomislav Bekić. Beograd.
      3. Charles Segal, Tragedy and Civilization, London, 1981.
      4. Fridrih Niče, Rođenje tragedije iz duha muzike, Spisi o grčkoj književnosti i filozofiji, Sremski Karlovci, 1998.
      5. Oedipus. Myth and Drama, ed. by Kallich, MacLeich, Schoenbohm, New York, 1968.
      Broj časova aktivne nastave nedeljno tokom semestra/trimestra/godine
      Predavanja Vežbe DON Studijski i istraživački rad Ostali časovi
      2
      Metode izvođenja nastave Predavanja, interaktivna nastava u vidu razgovora i diskusija sa studentima.
      Ocena znanja (maksimalni broj poena 100)
      Predispitne obaveze Poena Završni ispit Poena
      Aktivnosti u toku predavanja 10 Pismeni ispit
      Praktična nastava Usmeni ispit 70
      Projekti
      Kolokvijumi 20
      Seminari