Навигација

Опис предмета

2126124 - Општа лингвистика - Лексичка семантика

Спецификација предмета
НазивОпшта лингвистика - Лексичка семантика
Акроним2126124
Студијски програмЈезик, књижевност, култура
Модулмодул Општа лингвистика са страним језиком
Тип студијаосновне академске студије
Наставник (предавач)
Наставник/сарадник (вежбе)
    Наставник/сарадник (ДОН)
      Број ЕСПБ6.0Статус предметаобавезан
      Условљеност другим предметимаОснове лингвистичке анализа, Увод у општу лингвистику 1Облик условљености
      Циљеви изучавања предметаЦиљ предмета је упознавање са релевантним теоријским и методолошким приступима испитивању лексичког значења, усвајање терминолошког апарата лексичке семантике и овладавање различитим методама анализе лексичког значења.
      Исходи учења (стечена знања)Студенти ће бити упознати са различитим теоријским и методолошким приступима анализи лексичког значења и биће оспособљени да одаберу адекватне методе и спроведу одговарајуће анализе у односу на тип лексике који испитују.
      Садржај предмета
      Садржај теоријске наставеЛексичка семантика: предмет проучавања, историјат дисциплине, јединице анализе, парадигматски и синтагматски лексички односи. Лексичка јединица и природа лексичког значења. Различити теоријско-методолошки приступи у анализи лексичког значења: структурализам, компоненцијална анализа, генеративни приступ, декомпозиција значења, неоструктурализам, семантички примитиви, рачунарска семантика, релационистички приступ, когнитивнолингвистички приступ, теорија прототипа, концептуална анализа. Парадигматски лексички односи: синонимија, однос синонимије и полисемије, хомонимија, однос полисемије и хомонимије, паронимија, антонимија, хипонимија, меронимија, негранајуће хијерархије. Синтагматски лексички односи: колокабилност и лексичко значење.
      Садржај практичне наставеСтуденти утврђују и примењују знања стечена на теоријској настави кроз решавање проблемских задатака и вршећи анализе на грађи из познатих језика на часовима вежбања.
      Литература
      1. Murphy, L. M., & Koskela, A. (2010). Key Terms in Semantics. London - New York: Continuum.
      2. Geeraerts, D. (2010). Theories of Lexical Semantics. Oxford University Press. (str. 47-229)
      3. Murphy, L. M. (2003). Semantic Relation and the Lexicon. Cambridge: Cambridge University Press. (str. 61-129)
      4. Cruse, D. A. (1989). Lexical Semantics. Cambridge: Cambridge University Press. (str. 23-80)
      5. Goddard, C., & Wierzbicka, A. (2014). Words and Meaning: Lexical Semantics across Domains, Languages and Cultures. Oxford University Press. (str. 1-21, 205-237)
      Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године
      ПредавањаВежбеДОНСтудијски и истраживачки радОстали часови
      22
      Методе извођења наставеТеоријска настава изводи се у интерактивном виду монолошко-дијалошком и демонстративном методом, уз индивидуални рад на консултацијама. Практична настава подразумева самостално решавање практичних задатака на часовима вежби, уз надзор и помоћ сарадника.
      Оцена знања (максимални број поена 100)
      Предиспитне обавезеПоенаЗавршни испитПоена
      Активности у току предавања10Писмени испит60
      Практична настава30Усмени испит
      Пројекти
      Колоквијуми
      Семинари