Навигација

Опис предмета

2126135 - Језици за обележавање текста

Спецификација предмета
НазивЈезици за обележавање текста
Акроним2126135
Студијски програмЈезик, књижевност, култура
Модулмодул Општа лингвистика са страним језиком
Тип студијаосновне академске студије
Наставник (предавач)
Наставник/сарадник (вежбе)
    Наставник/сарадник (ДОН)
      Број ЕСПБ3.0Статус предметаИзборни за дати модул
      Условљеност другим предметимаКорпусна лингвистикаОблик условљености
      Циљеви изучавања предметаЦиљ предмета је упознавање са улогом и развојем језика за обележавање текста, разумевање општих принципа експлицитног обележавања структуре и садржаја текста у електронском облику, као и стицање искуства у коришћењу једноставнијих система за обележавање текста.
      Исходи учења (стечена знања)Студенти су оспособљени за кориштење језика HTML (Hyper-Text Markup Language) и XML (Extensible Markup Language) у припреми докумената за Интернет и за специфичне нивое анотације електронских корпуса.
      Садржај предмета
      Садржај теоријске наставеОпшти принципи експлицитног обележавања структуре текста у е-формату. Функција и развој језика за обележавање текста. Логичка и графичка структура текста. Језици за прецизно описивање облика и садржаја текста. Развој стандардизованог језика за обележавање текста. Појам хипертекста. HTML –⁠ основни елементи, етикете и атрибути. Минимална структура HTML документа. Етикете и атрибути за обележавање логичке структуре текста. Етикете и атрибути за циљану лингвистичку анотацију текста.
      Садржај практичне наставеСтуденти на практичним вежбама савладавају коришћење језика HTML (Hyper-Text Markup Language) и XML (Extensible Markup Language) кроз самостални рад на практичним задацима, уз надзор и помоћ сарадника. Практични задаци чине делове 2 семинарска рада - практикума: 1. израда Интернет странице у HTML-у, и 2. анотација задатих појава у електронским корпусима.
      Литература
      1. Harold, E. R., & Means W. S. (2006). XML za programere, prevod 3. izdanja. Beograd: Mikro knjiga. (odabrana poglavlja)
      2. Hill, J., & Brannan A. J. (2011). Briljantno HTML5 i CSS3. Beograd: CET. (odabrana poglavlja)
      3. Dipper, S. (2005). XML-based Stand-off Representation and Exploitation of Multi-Level Linguistic Annotation. U: Eckstein, R., & Tolksdorf, R. (Ur.), Berliner XML Tage 2005 (str. 39-50). Humboldt-Universität zu Berlin.
      4. Gries, S. T., & Berez, A. L. (2017). Linguistic annotation in/for corpus linguistics. U: Ide N., & Pustejovsky J. (Ur.), Handbook of linguistic annotation (str. 379-409). Springer.
      Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године
      ПредавањаВежбеДОНСтудијски и истраживачки радОстали часови
      11
      Методе извођења наставеТеоријска настава изводи се у интерактивном виду монолошко-дијалошком и демонстративном методом, уз индивидуални рад на консултацијама. Практична настава подразумева самостално решавање практичних задатака на часовима вежбања и семинарским радовима - практикумима, уз надзор и помоћ наставника и сарадника.
      Оцена знања (максимални број поена 100)
      Предиспитне обавезеПоенаЗавршни испитПоена
      Активности у току предавања10Писмени испит40
      Практична настава50Усмени испит
      Пројекти
      Колоквијуми
      Семинари