Navigacija

Opis predmeta

2126135 - Jezici za obeležavanje teksta

Specifikacija predmeta
Naziv Jezici za obeležavanje teksta
Akronim 2126135
Studijski program Jezik, književnost, kultura
Modul modul Opšta lingvistika sa stranim jezikom
Tip studija osnovne akademske studije
Nastavnik (predavač)
Nastavnik/saradnik (vežbe)
    Nastavnik/saradnik (DON)
      Broj ESPB 3.0 Status predmeta Izborni za dati modul
      Uslovljenost drugim predmetima Korpusna lingvistika Oblik uslovljenosti
      Ciljevi izučavanja predmeta Cilj predmeta je upoznavanje sa ulogom i razvojem jezika za obeležavanje teksta, razumevanje opštih principa eksplicitnog obeležavanja strukture i sadržaja teksta u elektronskom obliku, kao i sticanje iskustva u korišćenju jednostavnijih sistema za obeležavanje teksta.
      Ishodi učenja (stečena znanja) Studenti su osposobljeni za korištenje jezika HTML (Hyper-Text Markup Language) i XML (Extensible Markup Language) u pripremi dokumenata za Internet i za specifične nivoe anotacije elektronskih korpusa.
      Sadržaj predmeta
      Sadržaj teorijske nastave Opšti principi eksplicitnog obeležavanja strukture teksta u e-formatu. Funkcija i razvoj jezika za obeležavanje teksta. Logička i grafička struktura teksta. Jezici za precizno opisivanje oblika i sadržaja teksta. Razvoj standardizovanog jezika za obeležavanje teksta. Pojam hiperteksta. HTML –⁠ osnovni elementi, etikete i atributi. Minimalna struktura HTML dokumenta. Etikete i atributi za obeležavanje logičke strukture teksta. Etikete i atributi za ciljanu lingvističku anotaciju teksta.
      Sadržaj praktične nastave Studenti na praktičnim vežbama savladavaju korišćenje jezika HTML (Hyper-Text Markup Language) i XML (Extensible Markup Language) kroz samostalni rad na praktičnim zadacima, uz nadzor i pomoć saradnika. Praktični zadaci čine delove 2 seminarska rada - praktikuma: 1. izrada Internet stranice u HTML-u, i 2. anotacija zadatih pojava u elektronskim korpusima.
      Literatura
      1. Harold, E. R., & Means W. S. (2006). XML za programere, prevod 3. izdanja. Beograd: Mikro knjiga. (odabrana poglavlja)
      2. Hill, J., & Brannan A. J. (2011). Briljantno HTML5 i CSS3. Beograd: CET. (odabrana poglavlja)
      3. Dipper, S. (2005). XML-based Stand-off Representation and Exploitation of Multi-Level Linguistic Annotation. U: Eckstein, R., & Tolksdorf, R. (Ur.), Berliner XML Tage 2005 (str. 39-50). Humboldt-Universität zu Berlin.
      4. Gries, S. T., & Berez, A. L. (2017). Linguistic annotation in/for corpus linguistics. U: Ide N., & Pustejovsky J. (Ur.), Handbook of linguistic annotation (str. 379-409). Springer.
      Broj časova aktivne nastave nedeljno tokom semestra/trimestra/godine
      Predavanja Vežbe DON Studijski i istraživački rad Ostali časovi
      1 1
      Metode izvođenja nastave Teorijska nastava izvodi se u interaktivnom vidu monološko-dijaloškom i demonstrativnom metodom, uz individualni rad na konsultacijama. Praktična nastava podrazumeva samostalno rešavanje praktičnih zadataka na časovima vežbanja i seminarskim radovima - praktikumima, uz nadzor i pomoć nastavnika i saradnika.
      Ocena znanja (maksimalni broj poena 100)
      Predispitne obaveze Poena Završni ispit Poena
      Aktivnosti u toku predavanja 10 Pismeni ispit 40
      Praktična nastava 50 Usmeni ispit
      Projekti
      Kolokvijumi
      Seminari