Навигација

Опис предмета

21Д05017 - Словенска преводна хагиографија

Спецификација предмета
НазивСловенска преводна хагиографија
Акроним21Д05017
Студијски програмЈезик, књижевност, култура
Модулмодул Језик, модул Књижевност, модул Култура, модул Српска књижевност, модул Српски језик
Тип студијадокторске академске студије
Наставник (предавач)
Наставник/сарадник (вежбе)
    Наставник/сарадник (ДОН)
      Број ЕСПБ9.0Статус предметаизборни
      Условљеност другим предметимаОблик условљености
      Циљеви изучавања предметаУпознавање студената са досадашњим проучавањима словенске преводне литературе, са посебним освртом на житија, један од најважнијих средњовековних жанрова. Репрезентативни примери превода, од ћирилометодијевских до оних насталих у XIV столећу, послужиће да се студенти упуте у различите технике превођења током векова.
      Исходи учења (стечена знања)Оспособљавање студената да, упоредном анализом грчког оригинала, словенског превода и превода на савремени српски језик, проникну у начин рада и често коришћене поступке старих преводилаца. Припремање студената за самостално проучавање старих преводних житија (издање, одређивање порекла и времена настанка превода, поређење с грчким текстом).
      Садржај предмета
      Садржај теоријске наставеУпознавање студената са значајним потписаним или анонимним преводима узорних византијских житија (Житија св. Антонија Великог, св. Павла Тивејског, св. Ђорђа Кападокијског, св. Марије Египћанке, св. Петра и св. Атанасија Атонског), као и са примерима "вишекратног" превођења с грчког на словенски језик.
      Садржај практичне наставе
      Литература
      1. Ђ. Трифуновић, Стара српска књижевност. Основи. Треће, проширено издање, Београд 2009.
      2. К. Иванова, Bibliotheca Hagiographica Balcano-Slavica, София 2008.
      3. The Ashgate Research Companion to Byzantine Hagiography, S. Efthymiadis (ed.), Vol. II: Genres and Contexts, 2014.
      4. З. Витић, Житије светог Антонија Великог према српским средњовековним рукописима, Београд 2015.
      5. И. Шпадијер, Житије Марије Египћанке у рановизантијском књижевном контексту, Књижевна историја, XXIV, 87, 1992, 177–192.
      Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године
      ПредавањаВежбеДОНСтудијски и истраживачки радОстали часови
      4
      Методе извођења наставеПредавања
      Оцена знања (максимални број поена 100)
      Предиспитне обавезеПоенаЗавршни испитПоена
      Активности у току предавања30Писмени испит70
      Практична наставаУсмени испит
      Пројекти
      Колоквијуми
      Семинари