21Д05031 - Епска народна поезија – историја и поетика
Спецификација предмета | ||||
---|---|---|---|---|
Назив | Епска народна поезија – историја и поетика | |||
Акроним | 21Д05031 | |||
Студијски програм | Језик, књижевност, култура | |||
Модул | модул Језик, модул Књижевност, модул Култура, модул Српска књижевност, модул Српски језик | |||
Тип студија | докторске академске студије | |||
Наставник (предавач) | ||||
Наставник/сарадник (вежбе) | ||||
Наставник/сарадник (ДОН) | ||||
Број ЕСПБ | 9.0 | Статус предмета | изборни | |
Условљеност другим предметима | Облик условљености | |||
Циљеви изучавања предмета | Полазник курса унапређује знања стечена на основним и мастер академским студијама. Стичу се нова теоријска сазнања о савременим достигнућима у научним областима науке о књижевности. Проблематизује се питање диференцијалних функција фолклорних творевина у односу на дела писане књижевности. Разматрају се особености усмене стилизације са становишта тумачења поетике епске формуле и односа индивидуалног и колективног. Посебно се тематизује однос индивидауалног и колективног и феномен ауторства у усменој епској поезији. Тумачи се поетика усменог епског спевавања у јужнословенском контексту. | |||
Исходи учења (стечена знања) | Оспособљавање студената да тумаче поетику усмене епске поезије са становишта структурално-семиотичких, књижевнотеоријских и тематско-сижејних аспеката тумачења усменог епског текста. Полазници ће стећи теоријска знања на основу којих ће анализирати елементе епске поетике и структурне одлике епске песме у односу према књижевноисторијском, фолклорно-митолошком и историјском наслеђу. Тумачиће однос историје и поезије и друштвено-идеолошку функцију епске песме. Научиће да тумаче елементе структуре епске песме, као и поетику њеног усменог спевавања. | |||
Садржај предмета | ||||
Садржај теоријске наставе | Стилско-језички и тематско-сижејни оквири епске песме. Српска народна епика у Вуково доба и савремено певање уз гусле. Бугарштице - књижевноисторијска перспектива. Епски језик и поетика формуле. Изражајни и садржински облици формулативности. Поетика традиције у епској народној песми. Вукови певачи као класици српске књижевности. Елементи друштвеног утицаја и идеолошки стереотипи. Трагање за дубинским слојевима усменог епског "текста". Хронотопски оквири епске песме. Интернационални мотиви и архетипски обрасци. Српска епска поезија у јужнословенском контексту. Историјски извори и епска стилизација. | |||
Садржај практичне наставе | ||||
Литература | ||||
| ||||
Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године | ||||
Предавања | Вежбе | ДОН | Студијски и истраживачки рад | Остали часови |
4 | ||||
Методе извођења наставе | Усмено и писано излагање књижевнотеоријских и књижевносторијских проблема, дискусије, самостална примена научне методологије. | |||
Оцена знања (максимални број поена 100) | ||||
Предиспитне обавезе | Поена | Завршни испит | Поена | |
Активности у току предавања | 10 | Писмени испит | 70 | |
Практична настава | Усмени испит | |||
Пројекти | ||||
Колоквијуми | 20 | |||
Семинари |