Навигација

Опис предмета

21Д00007 - Феноменологија и књижевност

Спецификација предмета
НазивФеноменологија и књижевност
Акроним21Д00007
Студијски програмЈезик, књижевност, култура
Модулмодул Језик, модул Књижевност, модул Култура, модул Српска књижевност, модул Српски језик
Тип студијадокторске академске студије
Наставник (предавач)
Наставник/сарадник (вежбе)
    Наставник/сарадник (ДОН)
      Број ЕСПБ9.0Статус предметаизборни
      Условљеност другим предметимаНема условаОблик условљености
      Циљеви изучавања предметаУпућивање у порекло и појам феноменологије, као и њен значај у конституисању теоријских праваца у XX веку (егзистенцијализам, херменеутика, деконструкција). Осветљавање карактера феноменологије и феноменолошког метода кроз разлику у односу на психологију и природне науке. Упућивање у феноменолошки метод у односу на редефинисање концепта субјективитета, те односа између филозофије, књижевности и савремене културе. Сагледавање могућности примене феноменолошког метода: од естетике до књижевнотеоријских и лингвистичких истраживања.
      Исходи учења (стечена знања)Разумевање полазишта, појма и основних карактеристика феноменологије. Познавање феноменолошког метода и сагледавање могућности његове примене у тумачењу дела књижевности. Упућеност у деконструктивистичко читање феноменологије у интерпретативном приступу тексту и језику, али и увид у естетичку димензију различитих перспектива феноменолошког дискурса.
      Садржај предмета
      Линк ка страници предметаhttp://www.fil.bg.ac.rs/katedre/seminar-za-drustvene-nauke/studijski-program/%d1%84%d0%b5%d0%bd%d0%be%d0%bc%d0%b5%d0%bd%d0%be%d0%bb%d0%be%d0%b3%d0%b8%d1%98%d0%b0-%d0%b8-%d0%ba%d1%9a%d0%b8%d0%b6%d0%b5%d0%b2%d0%bd%d0%be%d1%81%d1%82-%d0%b1%d0%be%d0%bb%d0%be%d
      Линк ка предавањимаhttp://www.fil.bg.ac.rs/lang/sr/katedre/seminar-za-drustvene-nauke/raspored-predavanja/
      Садржај теоријске наставеКурс је постављен у односу на два своја, међусобно прожета, оријентира. Првотно се, у ретроспективном маниру, уводно, осветљава порекло феноменологије у Хусерловом одзиву на Декартов скептицизам, али и метафизички проблем дуализма, до Кантове дистинкције phainomenon/noumenon, те Хегелове феноменологије духа, да би се пришло утицају Брентанове афирмације интенционалности свести по конституисање Хусерлове феноменологије. Из тих се основа прати Хајдегерово онтолошко ревидирање Хусерлове позиције које је довршено феноменолошком дескрипцијом Dasein-a и афирмацијом односа између филозофирања, језика и поезије. Намера је експицитно изложити, а тиме и отворити подручје разумевања односа између феноменологије (Хусерл), феноменолошког приступа књижевности (Ингарден), херменеутичке феноменологије (Хајдегер), те статуса израза и речи у феноменологији тела Мерло-Понтија, али и преиспитати деконструктивистички и (пост)структиралистички хоризонт феноменолошког дискурса.
      Садржај практичне наставе
      Литература
      1. Константиновић, З. Феноменолошки приступ књижевном делу, Просвета, Београд, 1969, стр. 45-64, 89-97, 106-114, 154-166.
      2. Феноменологија / Хусерл, Финк, Конрад-Марцијус, Ингарден, Шелер, Хајдегер, Де Вејленс, Мерло-Понти, Транк-Дук-Тао, Паћи, Дамјановић, Нолит, Београд,1975.
      3. Хусерл, Е. Идеја феноменологије: пет предавња, БИГЗ, Београд, 1975, стр. 5-40.
      4. Хајдегер, М. Мишљење и певање, Нолит, Београд, 1982, стр. 129-249.
      5. Мерло-Понти, М. Феноменологија перцепције, Веселин Маслеша, Сарајево, 1978. стр. 68-79, 189-214.
      Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године
      ПредавањаВежбеДОНСтудијски и истраживачки радОстали часови
      4
      Методе извођења наставеПредавања, консултације
      Оцена знања (максимални број поена 100)
      Предиспитне обавезеПоенаЗавршни испитПоена
      Активности у току предавања15Писмени испит
      Практична наставаУсмени испит55
      Пројекти
      Колоквијуми
      Семинари30