21М01171 - Специјални курс: Српски језик и југословенство
| Спецификација предмета | ||||
|---|---|---|---|---|
| Назив | Специјални курс: Српски језик и југословенство | |||
| Акроним | 21М01171 | |||
| Студијски програм | Библиотекарство и информатика,Језик, књижевност, култура,Српски језик | |||
| Модул | модул Англистика, модул Иберијске студије, модул Језик и лингвистика, модул Књижевност и култура, модул Комуникација, медији и култура, модул Настава страних језика, модул Оријенталне студије, модул Романистика, модул Славистика, модул Српски језик - филологија и лингвистика, модул Српски језик - филологија и настава | |||
| Тип студија | мастер академске студије | |||
| Наставник (предавач) | ||||
| Наставник/сарадник (вежбе) | ||||
| Наставник/сарадник (ДОН) | ||||
| Број ЕСПБ | 6.0 | Статус предмета | обавезан | |
| Условљеност другим предметима | Уписане МАС. | Облик условљености | ||
| Циљеви изучавања предмета | Упознавање с развојем и стањем србистике у 20. веку као предусловом за разумевање савремених лингвистичких и социолингвистичких дешавања на српском етничком простору. Препознавање значаја језичке политике у културним и политичким дешавањима једног народа. | |||
| Исходи учења (стечена знања) | Студент ће знати да препозна удео историјског и друштвенополитичког миљeа (илиризам, југословенство, глобализам и др.) у развоју србистике. На основу овог он ће се лакше сналазити у сложеној материји књижевнојезичке стандардизације на српском етничком простору у 20. веку, укључујући и савремене процесе и тенденције на културолошком плану. | |||
| Садржај предмета | ||||
| Садржај теоријске наставе | Друштвенополитички услови преласка с караџићевске парадигме о српском језику на јагићевску ("србокроатистичку"). Српско национално питање и лингвистичка географија. Југословенска идеологија и језичко питање. Језик и његов(и) народ(и). Питање српског језичког и књижевнојезичког идентитета, језичке појаве у функцији политичке симболике (екавица, ијекавица, икавица) (А. Белић, Ј. Скерлић). Југословенство и полицентрична стандардизација српског језика. Појам тзв. политичког језика. Политичка идеологија између "варијанте" и "језика" (у контексту "српског", "хрватског", "босанског" и "црногорског"). Југословенске националне институције и србистика. Лингвоним српски језик и ћирилично писмо у законској регулативи. Језички договори и декларације. Српски језик и распад СФР Југославије. Српски између југословенских културолошких рецидива и неојугословенских глобализацијских перспектива. | |||
| Садржај практичне наставе | Практична настава (вежбе) прати тематске целине и укључује студентски истраживачки рад (уз усмено излагање) кроз поједине теме (лингвистички договори, декларације, преглед уставне материје и сл.). | |||
| Литература | ||||
| ||||
| Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године | ||||
| Предавања | Вежбе | ДОН | Студијски и истраживачки рад | Остали часови |
| 2 | 2 | |||
| Методе извођења наставе | ||||
| Оцена знања (максимални број поена 100) | ||||
| Предиспитне обавезе | Поена | Завршни испит | Поена | |
| Активности у току предавања | 20 | Писмени испит | 70 | |
| Практична настава | Усмени испит | |||
| Пројекти | 10 | |||
| Колоквијуми | ||||
| Семинари | ||||
