Навигација

Опис предмета

21М0132 - Историја српске књижевности у словенском контексту

Спецификација предмета
НазивИсторија српске књижевности у словенском контексту
Акроним21М0132
Студијски програмБиблиотекарство и информатика,Језик, књижевност, култура,Српски језик
Модулмодул Англистика, модул Иберијске студије, модул Књижевност и култура, модул Настава страних језика, модул Оријенталне студије, модул Романистика, модул Славистика, модул Српски језик као страни за слависте
Тип студијамастер академске студије
Наставник (предавач)
Наставник/сарадник (вежбе)
Наставник/сарадник (ДОН)
    Број ЕСПБ6.0Статус предметаобавезан
    Условљеност другим предметимаОблик условљености
    Циљеви изучавања предметаСтицање књижевноисторијског знања о словенском контексту средњовековне, народне и нововековне као трима макроформацијама и дубровачке као граничне формације које се могу издвојити у развоју српске књижевности. Познавање основних развојних тенденција српске књижевности – њених основних периода, стилских праваца, представника и дела – у јужнословенском и општесловенском контексту. Стицање сазнања о кључним књижевним и културним везама српске књижевности са словенским књижевностима. Упознавање са основним карактеристикама рецепције српске књижевности у словенским књижевностима као и рецепције словенских књижевности у српској књижевности.
    Исходи учења (стечена знања)(1) Студенти овладавају способношћу разумевања словенског контекста развоја средњовековне, народне и нововековне као три макроформације и дубровачке као граничне формације које се могу издвојити у развоју српске књижевности; (2) студенти стичу сазнања о историји и поетици наведених формација развоја српске књижевности у јужнословенском и општесловенском контексту; (3) студенти развијају способност компаративног тумачења књижевноисторијских појава у развоју српске књижевности, тематско-мотивског регистра и поетичких карактеристика српске књижевности као и остварења српске књижевности; (4) студенти стичу сазнања о рецепцији словенских књижевности у српској књижевности и српске књижевности у словенским књижевности; (5) студенти упознају везе српске књижевности и културе са словенским књижевностима и културом.
    Садржај предмета
    Садржај теоријске наставе(1) Историја и поетика средњовековне књижевности као макроформације српске књижевности посматране у словенским оквирима. Тематске и жанровске сродности српске и словенских средњовековних књижевности. Српска средњовековна књижевност посматрана у контексту појмова Slavia оrthodoxa и Slavia romanа. (2) Историја и поетика дубровачке књижевности као граничне формације српске књижевности; (3) Особености усмене књижевности као макроформација српске књижевности, услови трајања, класификација и одлике родова и врста. Компаративна истраживања и рецепција усмене књижевности у словенском контексту. Естетика истоветности и поетика формуле; (4) Историја и поетика нововековне књижевности као макроформације српске књижевности. Однос континуитета и дисконтинуитета у развоју српске књижевности XVIII и XIX века. Културноисторијски контекст развоја барока, просвећености, класицизма, сентиментализма, предромантизма, романтизма и реализма у српској књижевности. Утицаји словенских књижевности на развој српске књижевности XVIII и XIX века.
    Садржај практичне наставеСтуденти на вежбама у словенском контексту тумаче одлике књижевних епоха, поетика и праваца у оквиру модернистичке, постмодерне и савремене српске књижевности на примерима репрезентативних књижевних дела. Студенти пореде остварења главних представника српске књижевности раног модернизма или модерне, развијеног или међуратног модернизма и авангарде, позног модернизма, постмодерне и савремене српске књижевности са сродним књижевним текстовима, који припадају различитим словенским културама. Предмет, између осталог, обухвата разматрање елемената парнасизма, симболизма, натурализма и протоавангардних тенденција у српској књижевности пре Првог светског рата, анализирање особености експресионизма, суматраизма, зенитизма, хипнизма, дадаизма и других модернистичких или авангардних "изама" и покрета у српској књижевности између два светска рата, тумачење одлика позног модернизма, неосимболизма, стварносне прозе и неоавангарде после Другог светског рата, интерпретирање постмодернистичке поетике и разнородних струјања у савременој српској књижевности, које подразумевају хипертекстуална и хипермедијска дела, у словенском контексту.
    Литература
    1. Јован Деретић, Историја српске књижевности, Просвета, Београд, 2004 ; Ђорђе Трифуновић, Стара српска књижевност. Основи, треће, проширено издање, Чигоја штампа, Београд, 2009; Злата Бојовић, Историја дубровачке књижевности, СКЗ, Београд, 2014; Драгиша Живковић, Европски оквири српске књижевности, I-VI (више издања).
    2. Нада Милошевић-Ђорђевић, Радмила Пешић, Народна књижевност (више издања); Миодраг Поповић, Историја српске књижевности. Романтизам (одломци; више издања); Бошко Сувајџић, Јунаци и маске, 2005.
    3. Тања Поповић, Источни канон, Издавачка књижарница Зорана Стојановића, Сремски Карловци – Нови Сад, 2019; Зорица Несторовић, Велико доба. Историја развитка драме у српској књижевности XVIII и XIX века, Београд, 2016; Мило Ломпар, Његошево песништво, СКЗ, Београд, 2010; Јован Деретић, Поетика српске књижевности, Филип Вишњић, Београд, 1997.
    4. Словенска митологија. Енциклопедијски речник. Редактори Светлана М. Толстој, Љубинко Раденковић. Београд: ZEPTER BOOK WORLD, 2001; Прегледни речник компаратистичке терминологије у књижевности и култури, Академска књига, Нови Сад, 2011.
    5. Новица Петковић, Два српска романа: студије о Нечистој крви и Сеобама, Народна књига, Београд, 1988; Јован Делић, О поезији и поетици српске модерне, Завод за уџбенике, Београд, 2008; Александар Јерков, Европа и књижевна истина: смисао (књижевне) имагинације: херменеусиа, Филолошки факултет, Београд, 2015; Предраг Петровић, Авангардни роман без романа: поетика кратког романа српске авангарде, Институт за књижевност и уметност, Београд, 2008; Мина Ђурић, "Антологија српског песништва (XIII-XX век
    Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године
    ПредавањаВежбеДОНСтудијски и истраживачки радОстали часови
    22
    Методе извођења наставеПредавања, вежбе, интердисциплинарни приступ; тумачење српске књижевности, однос текста и контекста; реферат; есеј; текстолошка метода; интерактивни приступ.
    Оцена знања (максимални број поена 100)
    Предиспитне обавезеПоенаЗавршни испитПоена
    Активности у току предавања10Писмени испит70
    Практична наставаУсмени испит
    Пројекти
    Колоквијуми
    Семинари20