21M0132 - Istorija srpske književnosti u slovenskom kontekstu
Specifikacija predmeta | ||||
---|---|---|---|---|
Naziv | Istorija srpske književnosti u slovenskom kontekstu | |||
Akronim | 21M0132 | |||
Studijski program | Bibliotekarstvo i informatika,Jezik, književnost, kultura,Srpski jezik | |||
Modul | modul Anglistika, modul Iberijske studije, modul Književnost i kultura, modul Nastava stranih jezika, modul Orijentalne studije, modul Romanistika, modul Slavistika, modul Srpski jezik kao strani za slaviste | |||
Tip studija | master akademske studije | |||
Nastavnik (predavač) | ||||
Nastavnik/saradnik (vežbe) | ||||
Nastavnik/saradnik (DON) | ||||
Broj ESPB | 6.0 | Status predmeta | obavezan | |
Uslovljenost drugim predmetima | Oblik uslovljenosti | |||
Ciljevi izučavanja predmeta | Sticanje književnoistorijskog znanja o slovenskom kontekstu srednjovekovne, narodne i novovekovne kao trima makroformacijama i dubrovačke kao granične formacije koje se mogu izdvojiti u razvoju srpske književnosti. Poznavanje osnovnih razvojnih tendencija srpske književnosti – njenih osnovnih perioda, stilskih pravaca, predstavnika i dela – u južnoslovenskom i opšteslovenskom kontekstu. Sticanje saznanja o ključnim književnim i kulturnim vezama srpske književnosti sa slovenskim književnostima. Upoznavanje sa osnovnim karakteristikama recepcije srpske književnosti u slovenskim književnostima kao i recepcije slovenskih književnosti u srpskoj književnosti. | |||
Ishodi učenja (stečena znanja) | (1) Studenti ovladavaju sposobnošću razumevanja slovenskog konteksta razvoja srednjovekovne, narodne i novovekovne kao tri makroformacije i dubrovačke kao granične formacije koje se mogu izdvojiti u razvoju srpske književnosti; (2) studenti stiču saznanja o istoriji i poetici navedenih formacija razvoja srpske književnosti u južnoslovenskom i opšteslovenskom kontekstu; (3) studenti razvijaju sposobnost komparativnog tumačenja književnoistorijskih pojava u razvoju srpske književnosti, tematsko-motivskog registra i poetičkih karakteristika srpske književnosti kao i ostvarenja srpske književnosti; (4) studenti stiču saznanja o recepciji slovenskih književnosti u srpskoj književnosti i srpske književnosti u slovenskim književnosti; (5) studenti upoznaju veze srpske književnosti i kulture sa slovenskim književnostima i kulturom. | |||
Sadržaj predmeta | ||||
Sadržaj teorijske nastave | (1) Istorija i poetika srednjovekovne književnosti kao makroformacije srpske književnosti posmatrane u slovenskim okvirima. Tematske i žanrovske srodnosti srpske i slovenskih srednjovekovnih književnosti. Srpska srednjovekovna književnost posmatrana u kontekstu pojmova Slavia orthodoxa i Slavia romana. (2) Istorija i poetika dubrovačke književnosti kao granične formacije srpske književnosti; (3) Osobenosti usmene književnosti kao makroformacija srpske književnosti, uslovi trajanja, klasifikacija i odlike rodova i vrsta. Komparativna istraživanja i recepcija usmene književnosti u slovenskom kontekstu. Estetika istovetnosti i poetika formule; (4) Istorija i poetika novovekovne književnosti kao makroformacije srpske književnosti. Odnos kontinuiteta i diskontinuiteta u razvoju srpske književnosti XVIII i XIX veka. Kulturnoistorijski kontekst razvoja baroka, prosvećenosti, klasicizma, sentimentalizma, predromantizma, romantizma i realizma u srpskoj književnosti. Uticaji slovenskih književnosti na razvoj srpske književnosti XVIII i XIX veka. | |||
Sadržaj praktične nastave | Studenti na vežbama u slovenskom kontekstu tumače odlike književnih epoha, poetika i pravaca u okviru modernističke, postmoderne i savremene srpske književnosti na primerima reprezentativnih književnih dela. Studenti porede ostvarenja glavnih predstavnika srpske književnosti ranog modernizma ili moderne, razvijenog ili međuratnog modernizma i avangarde, poznog modernizma, postmoderne i savremene srpske književnosti sa srodnim književnim tekstovima, koji pripadaju različitim slovenskim kulturama. Predmet, između ostalog, obuhvata razmatranje elemenata parnasizma, simbolizma, naturalizma i protoavangardnih tendencija u srpskoj književnosti pre Prvog svetskog rata, analiziranje osobenosti ekspresionizma, sumatraizma, zenitizma, hipnizma, dadaizma i drugih modernističkih ili avangardnih "izama" i pokreta u srpskoj književnosti između dva svetska rata, tumačenje odlika poznog modernizma, neosimbolizma, stvarnosne proze i neoavangarde posle Drugog svetskog rata, interpretiranje postmodernističke poetike i raznorodnih strujanja u savremenoj srpskoj književnosti, koje podrazumevaju hipertekstualna i hipermedijska dela, u slovenskom kontekstu. | |||
Literatura | ||||
| ||||
Broj časova aktivne nastave nedeljno tokom semestra/trimestra/godine | ||||
Predavanja | Vežbe | DON | Studijski i istraživački rad | Ostali časovi |
2 | 2 | |||
Metode izvođenja nastave | Predavanja, vežbe, interdisciplinarni pristup; tumačenje srpske književnosti, odnos teksta i konteksta; referat; esej; tekstološka metoda; interaktivni pristup. | |||
Ocena znanja (maksimalni broj poena 100) | ||||
Predispitne obaveze | Poena | Završni ispit | Poena | |
Aktivnosti u toku predavanja | 10 | Pismeni ispit | 70 | |
Praktična nastava | Usmeni ispit | |||
Projekti | ||||
Kolokvijumi | ||||
Seminari | 20 |