Навигација

Опис предмета

21М05291 - Традиција просвећености у српској књижевности

Спецификација предмета
НазивТрадиција просвећености у српској књижевности
Акроним21М05291
Студијски програмСрпска књижевност
Модул
Тип студијамастер академске студије
Наставник (предавач)
Наставник/сарадник (вежбе)
Наставник/сарадник (ДОН)
    Број ЕСПБ6.0Статус предметаобавезан
    Условљеност другим предметимаОблик условљености
    Циљеви изучавања предметаСтицање знања о традицији просвећености у српској књижевности.
    Исходи учења (стечена знања)Оспособљеност студента да у делима српске књижевности XVIII, XIX и XX века препозна елементе који припадају традицији просвећености и уочи на који су се начин идеје просвећености мењале током времена, у вези са општијим друштвеним променама, као и стилским трансформацијама српске књижевности.
    Садржај предмета
    Садржај теоријске наставеСтудентима ће бити представљено како је после првих појава идеја просвећености у српској књижевности у делима Захарија Орфелина и Јована Рајића просвећеност у делу Доситеја Обрадовића добила свој зрео израз, да би потом код бројних писаца прве половине XIX века идеје просвећености биле преузимане и преобликоване на различите начине. Скептички, песимистички и иронијски однос Јована Стерије Поповића и Љубомира Ненадовића према идејама просвећености означио је крај доситејевске линије у српској књижевности, али се поједини елементи традиције просвећености ипак појављују и у каснијем стварању, па и током целог XX века, све до Радослава Петковића и Радована Белог Марковића.
    Садржај практичне наставеУ оквиру вежбања студенти ће истраживати елементе просвећености у делима српских писаца XIX и XX века.
    Литература
    1. Immanuel Kant: „Odgovor na pitanje: Šta je prosvećenost?“, u: Um i sloboda: spisi iz filozofije istorije, prava i države, izbor, redakcija prevoda i predgovor Danilo Basta; Beograd: Ideje, 1974.
    2. Ернст Касирер (Ernst Cassirer): Филозофија просветитељства (Die Philosophie der Aufklärung, 1932), превео Данило Н. Баста; Београд: Гутенбергова галаксија, 2003.
    3. Žan Starobinski (Jean Starobinski): Otkrivanje slobode: 1700–1780. 1789: Znamenja razuma (L’invention de la liberté: 1700–1789, 1964. 1789 : Les emblèmes de la raison, 1973), prevela s francuskog Jelena Stakić; Sremski Karlovci–Novi Sad: Izdavačka knjižarnica Zorana Stojanovića, 2009.
    4. Јован Деретић: Доситеј и његово доба; Београд: Филолошки факултет, 1969.
    5. Ненад Николић: Меандри просвећености: Неколико лица српске књижевности XVIII и XIX века; Београд: Службени гласник, 2010.
    Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године
    ПредавањаВежбеДОНСтудијски и истраживачки радОстали часови
    22
    Методе извођења наставеПредавања наставника и самостална истраживања студенaта, дискусија о закључцима истраживања.
    Оцена знања (максимални број поена 100)
    Предиспитне обавезеПоенаЗавршни испитПоена
    Активности у току предавања30Писмени испит70
    Практична наставаУсмени испит
    Пројекти
    Колоквијуми
    Семинари